نرم افزار مبدل نصب نیست.
به مناسبت درگذشت فیدل کاسترو

مستند فیدل کاسترو

گزارش مشکل
Loading the player...
به مناسبت درگذشت انقلابی بزرگ کوبا، فیدل کاسترو
10737

نمایش ویدئو در وب سایت شما

مستند فیدل کاسترو
به مناسبت درگذشت فیدل کاسترو
«فیدل کاسترو» رهبر انقلابی کوبا با نام کامل "فیدل آلخاندرو کاسترو روث" در سال 1926 (۱۳۰۵ شمسی) در شهر بیران استان اورینته کوبا به دنیا آمد. وی علاوه بر رهبری انقلاب کوبا، از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۶ به عنوان نخست وزیر و سپس از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ به عنوان رئیس جمهور این کشور مشغول به فعالیت بود. وی از سال 1965 تا 2011 نیز رهبری حزب کمونیست کوبا را بر عهده داشت. کاسترو همچنین به مدت دو دوره دبیرکل جنبش عدم تعهد بود.
وی یکی از نمادهای بارز انقلابی‌گری و استکبارستیزی در آمریکای لاتین به شمار می‌رفت. در دوران زمامداری او،‌ بسیاری از صنایع این کشور "ملی" شد و به گفته حامیان او، کوبا به مردمش بازگردانده شد. وی به خاطر تلاشها و مبارزات خود،‌ جوایز مختلفی را در عرصه بین‌الملل به دست آورد و در کشور کوبا و در کلِ آمریکای لاتین به عنوان یک شخصیت ضدامپریالیسم و قهرمان مبارزه با استکبار جهانی آمریکا شناخته می‌شود.
کاسترو در سال 1959 پس از خلاصی از تبعید و زندان،‌ در حالیکه تنها 32 سال داشت، به عنوان جوانترین رهبر آمریکای لاتین الهام‌بخش استقلال و آزادی‌خواهی در آمریکای جنوبی و آفریقا شد و برای ده‌ها سال به رغم تمامی فشارها و تحریم‌ها، یک تنه پرچم مبارزه با آمریکا را در آمریکای لاتین به دوش کشید. وی به گفته خودش در زمان حیات از 634 فقره سوءقصد که از سوی سازمان جاسوسی سیا و کوبایی‌های ساکن آمریکا سازماندهی شده بودند،‌ جان سالم به در برد و واشینگتن به رغم تلاشهای بسیار هرگز قادر به سرنگونی او نشد.
کاسترو در سال 2008 پس از حدود نیم قرن زمامداری، به دلیل بیماری از مسئولیت خود کنار رفت و قدرت را به برادرش "رائول" واگذار کرد. وی پس از آن به دلیل بیماری چندان در انظار عمومی ظاهر نشد و تنها در ماه اردیبهشت بود که برای آخرین بار در کنگره حزب کمونیست کوبا به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی در طول این 8 سال با وجود ارسال پیامهای متعدد از سوی باراک اوباما - رئیس جمهور آمریکا - هرگز حاضر به دیدار با او نشد و در پاسخ به درخواست‌های رئیس جمهور آمریکا، در یادداشتی در یکی از روزنامه‌های کوبا،‌ خصومت ده‌ها ساله واشینگتن با کوبا را به او و مردم کشورش یادآوری کرد.
وی بامداد امروز پس از سالها مبارزه با آمریکا و در حالیکه میراث گرانبهایی از خود در حفظ استقلال کشورش در برابر امپریالیسم جهانی به جا گذاشت، در سن 90 سالگی درگذشت. خبر درگذشت او را برادرش رائول در تلویزیون دولتی کوبا اعلام کرد.
نویسنده: مهدی حاجت‌پور

پارامترهای مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


انصار کلیپ
سایت آوینی
عمارکلیپ
بچه های قلم
مای مدیا
مبین مدیا
اویس
مستضعفین
فرهنگ نیوز


دفتر مرکزی: تهران،

09128513265

Info[@]mostazafin.tv

آخرین کانال های ثبت شده

  • Lewisuhadycle
  • KeithustHat
  • Charlessjuisy
  • DanaFluop
  • BoxerNap
مستضعفین تی وی

Template Design:Dima Group