نرم افزار مبدل نصب نیست.
انقلاب اسلامی، انقلاب رسانه‌های کوچک

نماهنگ بر پا خیز، از جا کن، بنای کاخ دشمن

گزارش مشکل
Loading the player...
نماهنگ بر پا خیز، از جا کن، بنای کاخ دشمن/ انقلاب اسلامی، انقلاب رسانه‌های کوچک
22158

نمایش ویدئو در وب سایت شما

به گزارش تریبون مستضعفین سرود انقلابی «برپاخیز» ساخته‌ی «کنفدراسیون دانشجویان ایرانی» در ایام انقلاب اسلامی که سال‌ها بود به علت محتوای سوسیالیستی‌اش از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش نشده بود، با اجرای جدید و تدوین محمدرضا عقیلی و به همراه تصاویری از ایام انقلاب اسلامی به روی آنتن شبکه‌ی اول سیمای جمهوری اسلامی رفت.
سرود برپاخیز که در سال ۵۷ و در حال و هوای انقلابی آن سال سروده و اجرا شد، کاری از «کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی» بود. کنفدراسیون دانشجویان ایرانی سازمانی بود متشکل از دانشجویان ایرانی مقیم خارج با عقاید و سلایق فکری و سیاسی مختلف که با رژیم پهلوی مبارزه می‌کردند. گرایش غالب بر کنفدراسیون دانشجویان ایرانی گرایش چپ بود و به همین علت این سازمان از مبارزات ضد امپریالیستی سراسر جهان حمایت می‌کرد. مبارزات ملت فلسطین علیه‌ رژیم صهیونیستی، انقلاب کوبا و جنبش‌های انقلابی آمریکای لاتین و مقاومت ویتنامی‌ها مقابل آمریکا از مسائلی بودند که مورد حمایت این سازمان بودند.

سرود بر پاخیز بر اساس سرود شیلیایی «مردم متحد هرگز شکست نخواهند خورد» و با همان ریتم پرداخته شد. ترانه انقلابی مردم متحد در سال  ۱۹۷۳ (۱۳۵۱ هجری شمسی) چند ماه قبل از کودتای آمریکایی ژنرال آگوستینو پینوشه علیه دولت مردمی سالوادور آلنده سروده و اجرا شد. «سرجیو اورتگا» آهنگساز شیلیایی این اثر را با استفاده از گروه موسیقی کیلاپایون و با همراهی «ویکتور خارا» ترانه‌سرا، آهنگ‌ساز و خواننده‌ی مشهور شیلیایی در جمع توده‌های طرفدار آلنده اجرا کرد. پس از پیروزی کودتا پخش این ترانه ممنوع اعلام شد و عواملش از شیلی گریختند، ویکتور خارا نیز به طرز فجیعی به دست کودتا گران به قتل رسید.

پس از کودتای شیلی و قتل ویکتور خارا، گروه‌های انقلابی در بسیاری از کشورها با الهام گرفتن از این سرود و با ریتم و موسیقی آن به سرودن و اجرای سرود‌های انقلابی برای همبستگی با ملت انقلابی شیلی پرداختند. سرود برپاخیز نیز که کم‌تر از شش سال بعد به زبان فارسی اجرا شد از این جمله بود.

سانسور ترانه‌ی انقلابی برپاخیز در رسانه‌ی ملی که به دلیل ترس‌ها و ملاحظات موهوم امنیتی و هم‌چنین تنگ‌نظری‌های مسئولینی که از گفتمان انقلاب اسلامی فاصله گرفته بودند باعث شد که از این سرود سوء استفاده شود. مرفهین بی‌درد و دشمنان آرای مستضعفین در فتنه‌ی ۸۸ نماهنگ‌هایی از این سرود به همراه تصاویر فتنه‌گری‌هایشان تهیه و منتشر کردند. گرچه این ترفند نیز مانند تکرار و تغییر دادن شعارهای ابتدای انقلاب در تجمعات‌شان کاریکاتوری و غیرقابل پذیرش برای مخاطبین بود. این اتفاق برای ترانه‌ی انقلابی «سر اومد زمستون» هم اتفاق افتاد و سانسور این سرود در صدا و سیما باعث مصادره‌ی آن به دست ضدانقلاب و بازخوانی مغرضانه‌ی آن در ایام پس از انتخابات شد.

پخش سرود برپاخیز از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود که میراث فرهنگی انقلاب اسلامی بدون تنگ‌نظری‌هایی که از نگاه‌های امنیتی و متحجرانه برمی‌خیزد بازخوانی و نشر شود چرا که نرم‌افزار انقلاب اسلامی یک ایدئولوژی سخت و خشن و متصلب نیست که هرگونه اندیشه و نگاه متفاوت را حذف و طرد کند بلکه فضایی است که در آن تولید محتواهای فرهنگی در زمینه‌ی دغدغه‌های عام عدالت و معنویت به دست صاحبان اندیشه‌ها و علایق متفاوت به بسط گفتمانی آن منجر می‌شود.

متن کامل سرود برپاخیز در ادامه می‌آید:

برپاخیز
از جا کن
بنای کاخ دشمن

چو در جهان قیود بندگی
اگر فتد به پای مردمی

به دست توست به رای مشت توست
رهایی جهان ز طوق جور و ظلم

به پا کنیم قیام مردمی
رها شویم ز قید بندگی

هم‌پاییم، هم‌راهیم، هم‌رزمیم، هم‌سازیم
جان بر کف برخیزیم، برخیزیم  پیروزیم

برپاخیز
از جا کن
بنای کاخ دشمن

به هر کجا نشان ز ثروت است
ز حاصل تلاش کارگر است

زمین غنی ز رنج برزگر
ز همت‌اش شود ز دانه خرمنی

به پا کنیم قیام مردمی
رها شویم ز قید بندگی

اگر شود صدای ما یکی
ز خشم خود شرر به پا کنیم

بنای صلح جاودان نهیم
به پای خلق، چو جان خود فدا کنیم

به پا شود قیام مردمی
رها شویم ز قید بندگی

هم‌پاییم، هم‌راهیم، هم‌رزمیم، هم‌سازیم
جان بر کف برخیزیم، برخیزیم پیروزیم

برپاخیز
از جا کن
بنای کاخ دشمن

پارامترهای مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


انصار کلیپ
سایت آوینی
عمارکلیپ
بچه های قلم
مای مدیا
مبین مدیا
اویس
مستضعفین
فرهنگ نیوز


دفتر مرکزی: تهران،

09128513265

Info[@]mostazafin.tv

آخرین کانال های ثبت شده

  • Lewisuhadycle
  • KeithustHat
  • Charlessjuisy
  • DanaFluop
  • BoxerNap
مستضعفین تی وی

Template Design:Dima Group