نرم افزار مبدل نصب نیست.
تکرار تلخ سرانجام اعتماد مذاکره کنندگان ایران به غرب

اعتراف ظریف به اشتباه در اعتماد به آمریکا

گزارش مشکل
Loading the player...
اعتراف تلخ ظریف به اشتباهش در اعتماد کردن به جان کری و آمریکا درمورد تعهدات آمریکا در برجام، یاآور تجربه تلخ اعتماد سیدمحمدخاتمی و تیم مذاکره کننده وقط در سال 82 در اعتماد کردن به حرف البرادعی درباره مفهوم تعلیق غنی سازی بود که در آن زمان زمینه ایجاد فشارهای بسیاری به کشورمان را فراهم کرد...
9371

نمایش ویدئو در وب سایت شما

باز هم محمدجواد ظریف، باز هم برجام و باز هم سخن از اعترافات مهمی که نه در پیشگاه مردم، بلکه در خفا و در جمع اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس انجام شده است. گویا پس از ماجرای اذعان 3 سال قبل ظریف به اشتباه بودن مکالمه طولانی‌مدتش با جان کری و گفت‌وگوی تلفنی روحانی با اوباما، حالا یک بار دیگر بخشی از محتوای جلسه ظریف با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی منتشر شده است. گویا باز هم محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به نوع نگاه و خوشبینی‌اش به آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای اعتراف کرده و گفته در این‌باره اشتباه کرده است. او گفته اعتمادش به قول جان کری درباره تحریم‌های ISA اشتباه بوده و به این اشتباه اعتراف کرده است. این اعترافات ظریف را جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی منتشر کرده است. کریمی‌قدوسی روز گذشته برگه‌هایی را میان خبرنگاران توزیع کرد که مربوط به جلسه روز دوشنبه ظریف و معاونانش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بود.
به گزارش «وطن‌امروز»، روز دوشنبه 29 آذرماه محمدجواد ظریف و تعدادی از معاونانش به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفتند تا درباره جدیدترین وضعیت برجام بویژه پس از تمدید 10 ساله تحریم‌های ISA و چگونگی این پیشامد که خلاف پیش‌بینی‌های برجامی بود، توضیحاتی به نمایندگان مردم بدهند. روز سه‌شنبه سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به رسم همیشه، توضیحاتی درباره محتوای این جلسه ارائه کرد که در واقع روایت رسمی و کلی این جلسه بود.
با این حال اما دیروز، جواد کریمی‌قدوسی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی، برگه‌هایی را به خبرنگاران داد که حاوی برخی رئوس اظهارات منتسب به ظریف در جلسه مذکور بود. اظهاراتی که بسیار مهم و قابل تامل است.
براساس روایت کریمی‌قدوسی از جلسه روز دوشنبه در کمیسیون امنیت ملی، رئوس سخنان ظریف در این جلسه به شرح ذیل است:
* من اعتراف می‌کنم اشتباه کردم.
* به حرف جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعتماد کردم.
* اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم.
* می‌پذیرم اشتباه کردم.
* مسؤولیت آن را می‌پذیرم.
* ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم.
* این اشتباه بزرگی بود که من کردم.
* به جان کری بعد از نقض اخیر که درخواست مذاکره در ایتالیا را داشت گفتم: «شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است».
* قبلا جان کری، وزیر خارجه و وزیر انرژی آمریکا به ما گفتند اگر قانون داماتو به سنا برود ما روش‌هایی داریم که جلوی آن را بگیریم.
این اظهارات آنقدر قابل تامل و تکان‌دهنده است که در واقع می‌تواند به معنای یک فصل‌الخطاب درباره کلیت مذاکرات هسته‌ای و برجام تلقی شود. با این حال این اعترافات تکان‌دهنده را نه ظریف و به صورت رسمی، بلکه یک عضو کمیسیون امنیت ملی از قول ظریف نقل کرده است.
اقدامی که با انتقاد تند حامیان دولت مواجه شد و آنان انتشار اظهارات ظریف در جلسه داخلی کمیسیون امنیت ملی را غیراخلاقی دانستند. آنها البته به این موضوع نیز اشاره کردند که کریمی‌قدوسی در جلسه دوشنبه ظریف و اعضای کمیسیون امنیت ملی حضور نداشته است. با این حال اما عدم حضور کریمی‌قدوسی در این جلسه به معنای عدم دسترسی او به متن و محتوای ضبط شده جلسه نیست. کریمی‌قدوسی درباره این اقدامش یعنی انتشار برخی اظهارات ظریف در کمیسیون امنیت ملی نیز توضیح داده است. کریمی‌قدوسی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به برخی اظهارات وزیر امور خارجه در جلسه روز دوشنبه ۲۹ آذرماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره نقض عهد آمریکا در اجرای برجام گفت: من به این دلیل این اظهارات را بازگو می‌کنم که اخیراً مسؤولیت جزئیات مذاکرات را هم به گردن رهبر معظم انقلاب انداخته‌اند، در حالی که حضرت آقا بارها تأکید کردند در جزئیات مذاکرات دخالت نمی‌کنند. وی با اشاره به برخی اظهارات ظریف در کمیسیون امنیت ملی گفت: آقای ظریف در این جلسه با صراحت گفت من اعتراف می‌کنم اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم، اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم، می‌پذیرم که اشتباه کردم و مسؤولیت آن را قبول می‌کنم، ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم، به جان کری بعد از نقض عهد اخیر که درخواست مذاکره در ایتالیا را داشت گفتم شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: آقای ظریف این نکته را هم در کمیسیون گفت که قبلاً جان کری و ارنست مونیز به ما گفتند اگر قانون داماتو به سنا برود، ما روش‌هایی داریم که جلوی آن را بگیریم. کریمی‌قدوسی ادامه داد: برجام در شرایطی تصویب شد که در گام اول مذاکره توسط دولت صورت گرفت، در گام دوم موضوع در شورایعالی امنیت ملی بررسی و رفع ایراد شد و در گام سوم نیز مجلس با شروطی آن را تصویب کرد و در نهایت در گام چهارم، رهبر معظم انقلاب با شروطی آن را تایید و ابلاغ کردند. وی گفت: آقای روحانی هم پس از فرمان مشروط رهبر انقلاب، به ایشان نامه نوشت و قول داد نقض عهد آمریکا را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: تأکید رهبر انقلاب همواره این بود که برجام هم توسط دولت آمریکا و هم توسط سنا و کنگره تایید شود و تضمین کتبی از رئیس‌جمهور آمریکا گرفته شود که تا امروز این مشکلات را نداشته باشیم اما آقای ظریف در جلسه اخیر کمیسیون با صراحت گفت اشتباه ما این بود که استراتژی خودمان را بر این گذاشتیم که تنها با دولت آمریکا مذاکره کردیم. کریمی‌قدوسی تأکید کرد: ما البته گفتن این حرف‌ها را نشانه قدرت آقای ظریف می‌دانیم و از ایشان تشکر می‌کنیم اما انتقاد داریم که از روز اول همه چیز را طبقه‌بندی شده اعلام کردند، در حالی که رهبر انقلاب اصل را بر محرمیت مردم و اطلاع‌رسانی گذاشتند.

پارامترهای مرتبط

دیدگاه‌ها  

+1 #1 ehsan1489 1395-10-15 21:04
سلام ؛ این چه وضعیه چرا هرکس هرکاری که دوست داره انجام میده و بعد میگه اشتباه کردم؛ تا کی باید اینجوری باشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


انصار کلیپ
سایت آوینی
عمارکلیپ
بچه های قلم
مای مدیا
مبین مدیا
اویس
مستضعفین
فرهنگ نیوز


دفتر مرکزی: تهران،

09128513265

Info[@]mostazafin.tv

آخرین کانال های ثبت شده

  • Turokwot
  • MarciaPed
  • AndrewObent
  • Houstonfug
  • ClubberPah
مستضعفین تی وی

Template Design:Dima Group