نرم افزار مبدل نصب نیست.
چرا بدعهدی و نقض عهد آمریکایی ها در برجام همچنان ماله کشی میشود؟

صدور مجوزی برای تحقیر هرچه بیشتر ملت ایران!

گزارش مشکل
Loading the player...
6218

نمایش ویدئو در وب سایت شما

بدعهدی آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای این روزها تجربه بسیار ارزشمندی را رقم زده  که به موجب آن بسیاری از مردم دریافته‌اند که اعتماد و مذاکره با آمریکا ثمره‌ای به همراه نخواهد داشت؛ در این بین اما هرچقدر که مردم نسبت به وضعیت و قواعد عرصه بین‌المللی آگاه‌تر می‌شوند، دولت‌مردان بازهم سعی درندیدن واقعیت‌ها داشته و بدتر آن‌که به لطایف‌الحیل مختلف سعی بر وارونه نشان دادن حقایق و سرپوش گذاشتن بر بدعهدی‌های آشکار و غیرقانونی آمریکا دارند.
 
به گزارش رجانیوز از جمله نقد‌ترین تعهدات آمریکا در برجام که  اجرای آن  هیچ قید و شرطی به همراه نداشت، صدور مجوز فروش هواپیما و خدمات و قطعات آن‌ در 26 دی ماه سال گذشته (Implementation day ) به ایران بود  که با گذشت بیش از نه ماه، آمریکا  از اجرای آن سرباز زده است.
 
چنانکه در بند 22 و 5/1  برجام در این‌باره می‌خوانیم:
 
22. The United States will, as specified in Annex II and in accordance with Annex V, allow for the sale of commercial passenger aircraft and related parts and services to Iran; license non-U.S. persons that are owned or controlled by a U.S. person to engage in activities with Iran consistent with this JCPOA; and license the importation into the United States of Iranian-origin carpets and foodstuffs.
 
(ترجمه وزارت خارجه)
 
22- ایالات متحده، به نحو مشخص شده در پیوست 2و منطبق با پیوست 5، اجازه فروش هواپیماهاي تجاري مسافربري و قطعات و خدمات مربوطه به ایران؛ مجوز اینکه اشخاص غیرآمریکایی که در مالکیت یا کنترل اشخاص آمریکایی هستند، به نحو منطبق با این برجام با ایران تعامل نمایند؛ و مجوز واردات فرش و مواد غذایی از مبدا ایران به آمریکا را صادر خواهد نمود.
 
5. Other trade measures
 
5.1. The United States commits to:11 
 
5.1.1. Allow for the sale of commercial passenger aircraft and related parts and services to Iran by licensing the (i) export, re-export, sale, lease or transfer to Iran of commercial passenger aircraft for exclusively civil aviation end-use,
(ii) export, re-export, sale, lease or transfer to Iran of spare parts and components for commercial passenger aircraft, and (iii) provision of associated serviced, including warranty, maintenance, and repair services and safety-related inspections, for all the foregoing, provided that licensed items and services are used exclusively for commercial passenger aviation;.
 
(ترجمه وزارت خارجه)
 
ایالات متحده متعهد می‌شود :
 
اجازه فروش هواپیماي مسافربري تجاري و قطعات و خدمات مربوطه به ایران از طریق اعطاي امتیاز در موارد زیر داده خواهد شد: الف) صادرات، فروش، اجاره یا انتقال هواپیماي مسافربري تجاري انحصارا با کاربري غیر نظامی، ب) صادرات، فروش، اجاره یا انتقال قطعات یدکی و قطعات عمده براي هوایپماي مسافربري تجاري به ایران ، و ج) ارائه خدمات تبعی، از جمله ضمانت، نگهداري، و خدمات تعمیر و بازبینی هاي ایمنی براي کلیه موارد مذکور، مشروط به اینکه قطعات و خدمات مجوز داده شده انحصارا براي هوانوردي تجاري مسافري مورد استفاده قرار گیرند؛
 
عراقچی: مجوزها صادر شده است!
 
 
اما با وجود قانون شکنی آشکار و نقض صریح توافق هسته‌ای توسط آمریکا، سید عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در گفت‌‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در اظهارنظری عجیب ابتدائاً توپ را به زمین خودی انداخته و گفت: : تاخیری که در زمینه تحویل هواپیماها وجود دارد به مذاکراتی که بین ایران ایر و ایرباس و بوئینگ در جریان است مربوط می‌شود که این مذاکرات هنوز به سرانجام نرسیده است.
 
در ثانی  در اظهارنظری عجیب‌تر  مدعی صادر شدن این مجوزها شد و تصریح کرد: مشکل عمده تاخیر در صدور این مجوزها بود که صادر شده است.
 
جالب‌تر این‌که عراقچی از شروط جدید و مغایر با برجام نیز رونمایی کرد و گفت: تحویل هواپیماها به ایران منوط به این است که مذاکرات دوجانبه بین ایران ایر و ایرباس و بوئینگ هم به سرانجام برسد.
 
اما برخلاف ادعای عباس عراقچی آمریکا تاکنون هیچ‌گاه اقدام به صدور مجوز فروش هواپیما به ایران مطابق برجام نکرده است چرا که همان‌گونه که پیش‌تر به آن اشاره شد تعهد آمریکا در برجام دارای هیچ‌گونه قید و شرطی نبوده است و ایالات متحد باید بیست و شش دی ماه سال گذشته (در حدود بیش از نه ماه پیش) این مجوز را صادر می‌کرده است. اقدام فعلی آمریکا هم که عباس عراقچی از آن به عنوان صادرشدن مجوزها یاد کرده  به علت وجود قید‌ها و شروط مختلف نقض برجام محسوب‌ می‌شود و تعهد برجامی ایالات متحده همچنان متوقف مانده است.
 
 
برای اثبات این مدعا کافی است به اظهارات ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی دولت یازدهم رجوع کرد. چنانکه در دیدار با معاون نخست وزیر آلمان  از صدور مجوز برای فروش 17 فروند ایرباس به ایران خبر داده و می‌گوید: پیش از این و در جریان سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پاریس، مذاکرات میان ایران و ایرباس نهایی شده بود اما متأسفانه تا همین اواخر برای اجرایی شدن آن کاری انجام نشده بود. در حال حاضر از طرف اوفک برای فروش تنها 17 فروند از 118 هواپیمای ایرباس مجوز صادر شده، این در حالی است که برای 80 فروند بوئینگ مجوز صادر شده است، این تفاوت حاکی از مانع‌تراشی‌های آمریکا در بسط روابط با ایران است.
 
یعنی همان‌طور که روشن است آمریکا در نقضی آشکار تنها اجازه فروش 17 فروند از 118 فروند ایرباس را صادر کرده و در رابطه با بوئینگ نیز مجوز فروش 80 فروند از 100 فروند هواپیما را صادر کرده است. لذا مشخص نیست که عباس عراقچی باوجود قرارداشتن در جایگاه‌ بسیار مهمی چون رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام به جای مقابله با این بی‌قانونی آشکار چگونه به دفاع از ایالات متحده می‌پردازد و مدعی صادر شدن مجوزها! می‌شود.
 
نقوی حسینی: به قدری در صدور مجوز شرط گذاشته شده است که گویا مجوزی صادر نشده است
 
اما نکته حائز اهمیت نگاهی به  شروط تعیین شده آمریکا جهت فروش هواپیما به ایران است که نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به آن اشاره می‌کند. سیدحسین نقوی حسینی با اشاره به مجوز موقت وزارت خزانه داری امریکا برای صادرات هواپیما به ایران می‌گوید:
 
تاخیر در صدور مجوز خرید هواپیما بر خلاف برجام است و این نشانه کارشکنی امریکایی ها و بدعهدی آنها در اجرای برجام است. با این حال در نهایت مجوزی ازجانب وزارت خزانه داری امریکا صادر و گامی برداشته شد،  به نظر می رسد فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است و می توان از فضای پیش آمده استفاده کنیم اما به قدری در صدور مجوز شرط و شروط گذشته شده است که تعجب دارد. شروط زمان و تجهیزات کار را برای خرید هواپیما از امریکا بسیار سخت کرده و در واقع با تعیین چنین شروطی، به نظر می رسد مجوزی صادر نشده است. اما در نهایت وزارت راه باید توضیح دهد که با این شرایط و بازه زمانی امکان انتفاع از مجوز موقت وجود دارد یا خیر.اعتقاد داریم که تاخیر در صدور مجوز و در نظر گرفتن شروط متعدد از جمله بازه زمانی 72 ساعته برخلاف نص صریح برجام است.
 
گفتنی است که مطابق مجوز موقت صادر شده دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری امریکا، افک، (OFAC)  : 
 
1- صادرات هواپیما به ایران باید از جانب اشخاص غیرآمریکایی باشد.
2- هواپیمای مسافربری با بال ثابت در کشوری غیر از آمریکا ثبت سفارش شده باشد.
3- اعتبار این مجوز موقت 72 ساعت است.
4- هواپیمای صادر شده باید تحت کنترل اشخاص غیرآمریکایی تحویل دهنده هواپیما باقی بماند.
 
ناگفته نماند که شرط اخیر به این معنی که با وجود فروش هواپیما به ایران صادرکننده آن درنهایت هم‌چنان مالک آن باقی می‌ماند و ایران حتی پس پرداخت پول آن نیز نمی‌‌تواند صاحب هواپیما شود
 
آمریکا می‌تواند هواپیماها را پس بگیرد
 
اگر تمامی شرط و شروط‌های عجیب و غریب اشاره شده را کنار بگذاریم، مسخره‌ترین قسمت این ماجرای جایی است که مجوز صادرشده آمریکا را قادر می‌سازد اولاً هر زمانی که بخواهد هواپیماهای پس بگیرد ثانیاً این مجوز مرحله‌ای بوده و در هر مرحله باید منتظر شرط‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا باشیم.
 
در همین ارتباط محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس می‌گوید:
 
آمریکایی‌ها در هر مرحله می‌خواهند با اعمال فشار امتیازات جدیدی از ما بگیرند. شروط کلی آمریکایی‌ها برای صدور مجوز اوفک به این معناست که هر زمان و هر موقعی که آمریکایی‌ها بخواهند می‌توانند هواپیماها را پس بگیرند.این شرط و شروط یکطرفه است و خیلی به سود کشور نیست. آمریکایی‌ها به گونه‌ای بحث خرید هواپیما را طراحی کرده‌اند که در هر مرحله از ما امتیاز می‌گیرند. قرارداد خرید هواپیما خیلی پیچیده است و هنوز شفافیت کامل را ندارد، ضمن اینکه مجوز صادر شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به معنای این نیست که منجر به عقد قرارداد شده و ما شاهد ورود این هواپیماها باشیم. خرید هواپیما مراحل مختلفی دارد و آمریکایی‌ها آن را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که در هر مرحله‌ای می‌خواهند یکسری امتیازات را از ما بگیرند و یکسری فشارها را بر ما تحمیل کنند. صدور مجوز اوفک پله‌ای است که ما فعلا یکسری شرط و شروط را پشت سر گذاشته‌ایم و نمی‌دانیم در مراحل بعدی چه اتفاقی درباره خرید هواپیما روی می‌دهد.
 
لذا با توجه به این‌ همه شرط و شروط و نقض صریح برجام در باید سخنان عباس عراقچی را کاملاً غلط و غیرکارشناسی و در راستای تطهیر چهره آمریکا دانست به همین جهت بهتر است که رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام به جای بزک کردن آمریکا، مطابق بند سوم طرح اقدام متناسب دولت در اجرای برجام اقدام نماید چنان‌چه در این بند می‌خوانیم:
 
دولت موظف است هرگونه عدم‌پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نودهزار سو افزایش یابد.



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وزارت خزانه‌داری آمریکا بخشنامه‌ای را صادر کرد که بر اساس آن شرکتهای هواپیمایی بین المللی اجازه دارند از هواپیماهای تولید آمریکا برای پرواز به ایران استفاده کنند. این بخشنامه با شروط متعددی این اجازه را به ایرلاینهای خارجی داده که یکی از آنها توقف 72 ساعتی در خاک ایران است.
بررسی متن بخشنامه وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد علاوه بر شرط توقف 72 ساعتی شروط متعدد دیگری برای این مجوز تعیین شده است.
بر این اساس در این بخشنامه تاکید شده که ذخیره سازی هرگونه تجهیزات هواپیما، قطعات یدکی، اجزا یا فناوری هواپیما در ایران به جز در داخل هواپیماهای مجاز به اقامت موقت در این کشور مجاز نیست.
یکی دیگر از شروط آمریکا برای استفاده از هواپیماهای تولید این کشور توسط ایرلاینهای خارجی جهت پرواز به ایران این است که مکان ثبت هواپیمای مجاز به اقامت موقت در ایران نباید به ایران تغییر داده شود.
ممنوعیت انتقال تکنولوژی به یک شهروند ایرانی مقیم در این کشور از جمله شروط وزارت خزانه‌داری آمریکاست.
از سوی دیگر بر اساس بخشنامه مذکور ایرلاینهایی که مجوز اقامت موقت در ایران را دریافت کرده‌اند نباید رنگ هواپیما، نوع پوشش خدمه، یا لوگوی خود را به شکل ایرلاین های ایرانی درآورند.
همچنین هواپیمایی که به موجب این بخشنامه مجوز اقامت موقت در ایران دریافت کرده، نباید از شماره پروازی که برای یک ایرلاین ایرانی صادر شده استفاده کند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در بخشنامه خود تاکید کرده هواپیمایی که به موجب این بخشنامه مجوز اقامت موقت در ایران را دریافت کرده، نباید هیچگونه سلاح یا مواد مرتبط از جمله اقلام دفاعی، خدمات دفاعی یا داده های فنی موجود در فهرست تسلیحات دولت آمریکا را با خود حمل کند.
دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا در ادامه شروط خود آورده است که بالگرد و هواپیمای بدون سرنشین اجازه پرواز به ایران ندارد.
علاوه بر این عملیات نگهداری های اساسی هواپیماها باید در خارج از ایران و توسط افرادی انجام گیرد که شهروند ایرانی مقیم ایران نباشند.
بر اساس بخشنامه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده هواپیماهایی که در آمریکا به ثبت رسیده‌اند اجازه پرواز به ایران را ندارند.
البته وزارت خزانه داری آمریکا اجازه انتقال قطعات یدکی هواپیماها به ایران را برای تعمیر همان هواپیمای مجوز دار را داده است. دولت آمریکا تاکید کرده این مجوز به معنای اجازه فروش یا اجاره هواپیما به شرکتهای هواپیمایی ایرانی نیست.
برای دریافت متن سندکلیک کنید.

پارامترهای مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


انصار کلیپ
سایت آوینی
عمارکلیپ
بچه های قلم
مای مدیا
مبین مدیا
اویس
مستضعفین
فرهنگ نیوز


دفتر مرکزی: تهران،

09128513265

Info[@]mostazafin.tv

آخرین کانال های ثبت شده

  • GloriaHef
  • azusyvaz
  • Thomasovpex
  • شین
  • BobbyeriDow
مستضعفین تی وی

Template Design:Dima Group