نرم افزار مبدل نصب نیست.

چرا به سوریه رفتیم؟

گزارش مشکل
Loading the player...
9849

نمایش ویدئو در وب سایت شما

گزارشی از برنامه عصر شبکه افق با موضوع جنگ سوریه/
تبیین عالمانه دکتر اسداللهی از چرایی ورود ایران به جنگ سوریه: ایران در حال دفاع از عمق استراتژیک خود در خاک سوریه است

یکی از کارشناسان مسائل بین المللی در برنامه «عصر» شبکه افق گفت: ایران در حال دفاع از مرزهای خود در داخل خاک سوریه است زیرا عمق دفاعی ما آنقدر جلو برده شده که اجازه ندهیم داعش و سایر تکفیری ها کنار مرزهای جغرافیایی ما علیه ایران اقدام کنند.

به گزارش رجانیوز، مسعود اسداللهی که به عنوان مهمان ویژه سومین قسمت ویژه برنامه دفاع مقدس «عصر» حضور یافته بود با اشاره به حادثه تلخ «منی» اظهار کرد: امسال ماه به تعبیری ماه محرم بسیار زود شروع شده و امیدواریم این امر، مقدمه پیروزی بزرگی باشد و حرمین شریفین از لوث وجود آل سعود پاک شود.

وی در ادامه به اوضاع کنونی سوریه پرداخت و افزود: سوریه بعد از انقلاب اسلامی به هم پیمانی استراتژیک برای ایران تبدیل شد و دو کشور در طول این سال ها، همراه با هم در محور مقاومت حضور داشته اند.

این کارشناس مسائل بین المللی با بیان اینکه سطح روابط سیاسی میان ایران و سوریه عملا موجب گسترش ارتباطات اجتماعی میان دو ملت نشد گفت: به همین دلیل مردم دو کشور شناخت چندانی نسبت به یکدیگر ندارند.

 

وی با اشاره به تکثر قومیت ها در سوریه عنوان داشت: سوریه از این نظر بعد از هند دومین کشور دنیاست.

اسداللهی در ادامه به تاریخ معاصر سوریه و حوادث سیاسی و نظامی که دولت این کشور در آن درگیر بوده است پرداخت و گفت: پس از موفقیت های زیادی که بشار اسد در اداره سوریه داشت و زمانی که بعد از حمله آمریکا به عراق، صدام سقوط کرد، ایالات متحده فشار زیادی به رئیس جمهور سوریه وارد آورد و تهدید کرد در صورت نپذیرفتن شرایط پیشنهادی، سرنوشتی همچون صدام در انتظار او خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین المللی افزود: بشار اسد در آن برهه نشان داد که فرزند حافظ اسد است و یک «نه» بزرگ به آمریکا گفت که همین امر سبب نظام بندی شدیدی علیه او از سوی آمریکا و صهیونیست ها شد؛ حمایت های تسلیحاتی سوریه از حزب الله بی بدیل بوده و همین امر سبب کینه ای شدید از او در دل آمریکا و متحدانش شد.

وی با بیان اینکه تجزیه کشورهای منطقه و تبدیل آنها به مناطق کوچکی که قادر به دفاع از امنیت ملی خود نباشند سیاست اصلی آمریکا در خاورمیانه است عنوان کرد: اینگونه کشورها برای حفاظت از خودشان به آمریکا وابسته می شوند؛ همین برنامه برای سوریه طراحی شده بود ولی غرب نیاز داشت در شرایط مناسب این نقشه را پیاده کند، زمانی که موجب بیداری اسلامی به راه افتاد و مردم منطقه که از دست حاکمان زورگو به ستوه آمده بودند قیامی اصیل را بنیان نهادند، آمریکا به این فکر افتاد که نقشه و سیاست خود را در سوریه پیاده کند.

اسداللهی با اشاره به حضور ایران در منطقه خاطرنشان کرد: چنانچه بشار اسد سقوط کند، بغداد هم سقوط می کند و آنگاه گروه های تکفیری همسایه جمهوری اسلامی خواهند شد بنابراین اگر ایران به عنوان مستشار در سوریه حضور دارد، هرچند به یک هم پیمان استراتژیک خود کمک و جبران کمک های این کشور در زمان جنگ تحمیلی را می کند، اما باید دانست که در این شرایط، ایران در حال دفاع از مرزهای خود در داخل خاک سوریه است زیرا عمق دفاعی ما آنقدر جلو برده شده که اجازه ندهیم داعش و سایر تکفیری ها کنار مرزهای جغرافیایی ما علیه ایران اقدام کنند.

این کارشناس مسائل بین المللی به حمایت روسیه از سوریه اشاره و تصریح کرد: پوتین می داند بسیاری از داعشی ها چچنی هستند به همین دلیل در سوریه به مبارزه با آنها می پردازد؛ سیاست ایران هم اینگونه است که مرزهای خود را به آن سو کشانده است.

وی با بیان اینکه عتبات عالیات برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارد گفت: با این حال از بین بردن خطر سقوط بغداد و سامرا توسط ایران در راستای دفاع از مرزهای کشور است.

اسداللهی افزود: چگونه است که نظامی مانند عربستان که قانون اساسی ندارد و بر اساس فتوای علمای وهابی، انتخابات حرام بوده و مفهومی به نام شهروند نزد آل سعود بی معناست، دم از حقوق مردم سوریه می زند؟ این پارادوکس هیچ معنا و مفهومی ندارد و تناقضات زیادی در آن مشاهده می شود.

این کارشناس مسائل بین المللی در بخش دیگری از برنامه با بیان اینکه باید ترکیب اجتماعی سوریه را به نفع نظام این کشور بکار گرفت عنوان داشت: باید این فرهنگ به آنها منتقل شود که حقیقت اوضاع موجود را دریابند و متوجه شوند داستان دموکراسی غربی دروغی بیش نیست؛ امروز بسیاری از مخالفان نظام سوریه به موافقان آن تبدیل شده اند و در عین حال، بخشی هم دست از مخالفان برداشته اند ولی طرفدار نظام کنونی هم نیستند که باید آنها را جذب کرد.

وی تصریح کرد: در طول سه دهه اخیر، ایران ارتباطاتی با اخوان المسلمین داشته ولی به محض اینکه آنها در مصر به قدرت رسیدند چهره واقعی خود را نشان دادند؛ این نشان می دهد مشکلی تئوریک در اینجا وجود دارد و باید برای حل آن اقدام کرد زیرا اسلام گرایی در جهان اهل سنت، به وهابی گری و سلفی گری ختم می شود و این یک واقعیت است.

اسداللهی با بیان اینکه علمای رسمی دولتی در میان اهل سنت همواره توجیه گر حاکمیت بوده اند گفت: در این بین کسانی که تفکر تند وهابی داشته باشند علیه حاکمان قیام می کنند؛ تز اصلی این جریان ها شبیه نهضت آزادی در ایران است.

این کارشناس مسائل بین المللی گفت: تجربه ثابت کرده هر فرد یا گروهی که در جهان عرب، اسلام گراتر باشد بیشتر ضد ماست زیرا گرایش او موجب تضاد مذهبی با تشیع می شود؛ اوایل انقلاب گمان می کردیم گروه های اسلام گرا از پیروزی نهضت ملت ایران خوشحال هستند ولی وقتی به تاریخ مراجعه می کنیم می بینیم اینطور نبوده است.

وی افزود: وهابی ها و سلفی ها از همان ابتدا با ایران مخالف بوده اند زیرا شیعه را رافضی و مشرک می دانند ولی گروه های اسلام گرای معتدل هم بعد از انقلاب دچار حیرت شدند زیرا اینگونه می اندیشیدند که آنها منت گذاشته و شیعیان را مسلمان حساب کرده اند، حال شیعیان توانسته اند حکومت اسلامی تشکیل دهند ولی کشورهای دیگر چنین موفقیتی به دست نیاورده اند به همین دلیل احساس عقب ماندگی می کردند.

اسداللهی با تاکید بر اینکه شیعه بر اساس دیدگاه های خودش مشروعیت دارد و نیازی به فتاوای علمای اهل نیست نیست گفت: گروه های اسلام گرای معتدل در واکنش به انقلاب اسلامی به شدت اسلام گراتر شدند و دلیلشان هم ضدیت با ما بود؛ گروه های جهادی الهام گرفته از انقلاب هستند ولی با این نیت که احساس می کردند عقب مانده اند و حال باید این عقب ماندگی را جبران کنند.

پارامترهای مرتبط

دیدگاه‌ها  

+4 #2 یه نفر 1394-09-09 19:17
سلام
ممنون ولی کامل نبود.
میشه کاملش رو بزارید؟
نقل قول کردن
+4 #1 امید ر 1394-09-07 18:01
هر چند تازگی مد شده که برای فهم عده ای بگوییم عمق دفاعی ایران آنجاست (اینگونه هم هست) اما واقعا دفاع از عده ای مظلوم بی دفاع در مقابل جانی ها به عهده ماست.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


انصار کلیپ
سایت آوینی
عمارکلیپ
بچه های قلم
مای مدیا
مبین مدیا
اویس
مستضعفین
فرهنگ نیوز


دفتر مرکزی: تهران،

09128513265

Info[@]mostazafin.tv

آخرین کانال های ثبت شده

  • BoxerNap
  • GordonPiolo
  • dublikaty_gjOa
  • yansaNoRie
  • Doctorpap
مستضعفین تی وی

Template Design:Dima Group