توهین کیارستمی به دفاعمقدس در حمله به حاتمیکیا
استاد شبهروشنفکران برای حمله به حاتمیکیا به میدان آمد/ تو جوانها را به جنگی دعوت میکردی که هیچ مفهومی نداشت!
کیارستمی,خانه دوست,خانه دوست کجاست,حاتمی کیا,جنگ تحمیلی,توهین به دفاع مقدس,فیلم چ,روشنفکر
توهین کیارستمی به دفاعمقدس در حمله به حاتمیکیا استاد شبهروشنفکران برای حمله به حاتمیکیا به میدان آمد/ تو جوانها را به جنگی دعوت میکردی که هیچ مفهومی نداشت! گروه فرهنگی – رجانیوز: «من از ارزشهای انسانی صحبت میکردم و تو جوانها را دعوت به جنگی میکردی که هیچ مفهومی نداشت» این خلاصه و چکیدهی پاسخ عباس کیارستمی، استاد سینمای شبهروشنفکران وطنی، است به انتقادات ابراهیم حاتمیکیا. حاتمیکیایی که در آخرین انتقاد مستقیمش به کیارستمی و سینمایش، اسفندماه سال گذشته و در میان سخنرانیهای متعددش، در صحبتهایی که در موسسه همشهری داشت گفت: «بین آنچه که مردم میخواهند و آنچه بچههای سینما میگویند فاصله است. سینما برای من بت نیست. فرش قرمز برای ما مسیر خون است. ما با چیزهای عجین بودیم که نمیتوانیم از آن دست بکشیم. کجاست قلمهایی که با قدرت پای این بحثها بایستد. زمانی زیادی است که مجله و روزنامه نمیخوانم چون احوالشان با من یکی نیست. اگر دیر اقدام کنیم و توجهای نداشته باشیم اوضاع بدتر میشود. اوایل انقلاب فیلمهای خانوادهای داشتیم و مسئله جامعه در آن بود اما الان کاملا پاکسازی شده است. استاد اعظم این جنس نگاه آقای کیارستمی است و تأسی از این نوع نگاه تا دلتان بخواهد وجود دارد و عدهای میتوانند در کشوری که 1200 کیلومتر در آن جنگ میشود را نبینند و دنبال دفترچه مشقشان بروند.» به گزارش "رجانیوز"، حالا عباس کیارستمی در حاشیه جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه سیراکیوز آمریکا با توهین به دفاع مقدس و بیمفهوم خواندن آن سعی کرده است به صورت غیرمستقیم به اتهامات وارده از سوی ابراهیم حاتمیکیا نسبت به خودش پاسخ دهد. کیارستمی با این مقدمه که: «یک هفته قبل از اینکه اینجا بیایم، یکی از فیلمسازانی که سالها فیلم جنگی ساخته، فیلمهای پرهزینه جنگی و البته با مخاطب کمتر- برای اینکه مخاطب ایرانی دیگر حوصله جنگ نداشت، بنابراین]ایشان[ بودجههای خیلی سنگین میگیرد و فیلمهای جنگی میسازد- گوش من رو پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم میجنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش میگشت.» به حاتمیکیا پاسخ داده است که: «خانه دوست یکی از پربینندهترین فیلمهایی بود که من ساختم، درواقع همه جای دنیا آن را میشناسند. خانه دوست ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی صحبت میکرد. اما فیلمهای تو نماند چون تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن پریود هم به هیجان اورد بچه ها را. احمدپور[شخصیت اصلی فیلم خانه دوست کجاست؟] رفت پس داد دفترچه را، اما تو به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند. و حالا پس از سالها میشود راجع به آنها فکر کرد که آنها چطوری از بین رفتند. در یک جنگی که هیچ مفهومی نداشت.» حالا با این توضیحات کاملا مشخص است که چرا کیارستمی و شاگردان و پیروانش در اوج دفاع مردم از مملکت در روستاهای دورافتاده دنبال دفتر مشق میگشتند. نورچشمی مدیران سینمایی دهه شصت، حالا پس از سالها سکوت و بیپاسخ گذاشتن منتقدان، در پاسخ به انتقادات تند حاتمیکیا اعتراف میکند که «دفاع مقدس» را «جنگی بیمفهوم» میداند و حتی از حاتمیکیا برای اینکه از دفاع مقدس گفته است انتقاد هم میکند. با این اوصاف، این را باید یکی از مهمترین اتفاقات سینمایی این روزها بدانیم. صحبتهایی که دلیل انتقادات تند و پیدرپی این روزهای ابراهیم حاتمیکیا از جماعت شبهروشنفکر غربزده را به وضوح نشان میدهد. اعتراف سینماگری که بدون اشاره به خردشدن شیشههای سینما پس از آخرین اکران یکی از فیلمهایش- شیرین- در ایران توسط تماشاگران عصبانی، فیلمش را ماندگارتر از آثار حاتمیکیایی میداند که بلااستثنا در تمام نظرسنجیهای مردمی به عنوان محبوبترین سینماگر ایران انتخاب شده است.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، «محمدرضا ترکی» استاد دانشگاه و از شاعران کشورمان در واکنش به زیر سوال بردن دوران دفاع مقدس توسط یکی از کارگردانان سینما شعری سروده است. این شعر که سخنی منظوم با کارگردان «خانه دوست کجاست»، به شرح زیر است: گفت عباس کیارستمی آن جنگ و دفاع پیش من یکسره بی معنی و بی مفهوم است ضمن ابراز ادب خدمت او میگوییم بی ادب از نظر رحمت حق محروم است معنی جنگ شرف بود و دلاورمردی وین سخن پیش حقیقت طلبان معلوم است جنگ مفهوم دفاع از وطن و ایمان بود وطنی کاین همه در اوج شرف مظلوم است اگر آن روز تو در معرکه غایب بودی و نگفتی که تجاوز به وطن محکوم است، دست کم حرمت خونهای فروریخته را پاس میدار که جز این ستمی محتوم است خانه دوست کجا بود؟ همان جا که در آن مادری پیر به سوگ پسری مغموم است آه از زخم زبانی که هدف میگیرد شیمیایی شده ای را که تنش مسموم است هرچه سیمرغ، نه صدمرغ بگیری بی شک پیش یک قطره خون شهدا چون بوم است چون که اسکار و نوبل مزد خیانت باشد پیش مردان وطن فضله جغدی شوم است از پس عینک تیره به جهان می نگری زین سبب روز چو شب در نظرت مکتوم است تو هنرمندی و استادی و حرمت داری بیگمان طعنه و حرمت شکنی مذموم است عذر میخواهم ازین گونه سخن گقتن خویش سخن تلخ شرار است و ادب چون موم است شاید از خشم سخن گفته ای و سهو و خطا هیچکس نیست که از خشم و خطا معصوم است وطنی را که تو از عمق دلت میخواهی اگر امروز نه در پنجه روس و روم است، علتش جنگ بزرگی ست که از فرط شکوه در نگاه تو و امثال تو نامفهوم است!
این است ته تهی بودن ونیستی وتوقعی بیشتراز اینها نیست انسانهای به ظاهر روشن فکر کسانی که هیچ بویی از روح الهی وعرفانی انسان نبرده اند وانسانیت انسان رادرهمین زندگی خاکی خلاصه میکنند وجود اینها تمامی ندارند ودرطول تاریخ تکرار خواهند شد چیزی که ازشان میماند پستی وفرمایگیشان است ولعن همیشگی تاریخ نصیبشان خواهدبود
به برکت همان امام عزیز " امام روح الله " و همان شهیدان راه حق و بسیجیان غیور و جان برکف، تو وامثال تو دارید نفس می کشید.
حداقل ذره ای شرم داشته باشید انسانیت اون بود نه این انسانیتی که شما ازش دم میزنی... این آخر ذلتِ و انسان نه اجازه دارد، و نه هیج وقت می خواهد که ذلیل باشد
سلام. من سالهاست که از این جماعت روشنفکر نمای متظاهر حقه باز نان به نرخ روز خور بریده ام. به هیچ کدام از اینها هم امید چندانی ندارم. ببخشید. اما به همین آقای حاتمی کیای عزیز هم.
دیدگاهها
اسم خود کیا رستمی رو تا حالا نشنیده بودم چه برسه به فیلمش خانه دوست- چطوری با تکبر میگه فیلمم رو همه دنیا می شناسن
خننده دار بود
حداقل ذره ای شرم داشته باشید
انسانیت اون بود نه این انسانیتی که شما ازش دم میزنی... این آخر ذلتِ و انسان نه اجازه دارد، و نه هیج وقت می خواهد که ذلیل باشد
من سالهاست که از این جماعت روشنفکر نمای متظاهر حقه باز نان به نرخ روز خور بریده ام. به هیچ کدام از اینها هم امید چندانی ندارم. ببخشید. اما به همین آقای حاتمی کیای عزیز هم.