حصر فتنه‌گران

«بدون محاکمه» مصاحبه اختصاصی مستضعفین با دکتر محمدحسن رجبی‌دوانی

گزارش مشکل
Loading the player...
«بدون محاکمه» شرحی از مثالهای حصر و مجازات بدون محاکمه در حکومت امیرالمومنین حضرت علی (ع) محمدحسن رجبی‌دوانی پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه در نشست ریزش‌ها و رویش‌ها که به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: ریزش به عنوان یک اصل در همه انقلاب‌ها و نهضت‌های در حال حرکت به جلو دیده می‌شود. وی افزود: رویش‌ها نیز از اصولی است که در همه نهضت‌ها وجود دارد، اما تعداد رویش‌ها در انقلاب‌ها و نهضت‌ها باید بیشتر از ریزش‌ها باشد و اگر در انقلابی تعداد ریزش‌ها از رویش‌ها بیشتر شد آن نهضت و انقلاب روند انحطاطی را طی می‌کند. این پژوهشگر تاریخ با اشاره به اینکه گاهی ارزش‌های جامعه نیز همراه با ریزش‌ها افت می‌کنند و تغییراتی را در ارزش‌های جامعه ایجاد می‌کنند، گفت: ریزش تنها مخصوص انسان‌های کوچک نیست و برخی انسان‌های بزرگ نیز امکان دارد ریزش کنند. رجبی دوانی تصریح کرد: بعد از رحلت پیامبر(ص) و توطئه ثقیفه، ارزش‌های جامعه نیز ریزش کرد و حضرت علی(ع) به عنوان مدافع اسلام خانه‌نشین شد و افرادی که دارای چنین سابقه‌ای نبودند خلافت مسلمین را دست گرفتند. وی افزود: طلحه‌ای که جانباز بود پس از عوض شدن ارزش‌های حکومت اسلامی و پس از رحلت پیامبر(ص) طوری زندگی می‌کند و برای خود کاخ‌ها و باغ‌هایی را آماده می‌کند که وقتی حضرت علی(ع) به دلیل این‌گونه رفتارها مقابل او می‌ایستد در جنگی مقابل امام علی(ع) حضور می‌یابد. این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: ریزش‌ها و رویش‌ها همیشگی است و قرآن به این مسئله اشاره می‌کند و می‌فرماید مومنین در فتنه‌ها صدق و کذب ایمان‌شان مشخص می‌شود. رجبی دوانی تصریح کرد: حصر در تاریخ اسلام و سیره امام علی(ع) نیز وجود داشته است. وی با اشاره به غائله فتنه جمل در دوران حکومت‌داری حضرت علی(ع)، گفت: در جریان فتنه جمل وقتی آن جریان شکست خورد و طلحه و زبیر کشته شدند و عایشه اسیر شد، در این زمان کلام امام علی(ع) خطاب به او گویای رفتار او در جنگ جمل است. عایشه در این جنگ دست خود را به خون مسلمانان آغسته می‌کند و این کلام امام علی(ع) نشان می‌دهد حکم این جرم کمتر از اعدام نیست، اما به حرمت پیامبر(ص) و دیدن مصلحتی بالاتر، امام علی(ع) او را محاکمه نکرد، اما در حصر قرار داد. این استاد دانشگاه ادامه داد: امام علی(ع) به عایشه فرمودند "تو باید به مدینه برگردی و در خانه‌ای که پیامبر برایت تعیین کرده تا دم مرگ بمانی". بنده این مسئله را بررسی کردم تا شهادت حضرت علی(ع) فقط در دو مورد نام عایشه در تاریخ اسلام آمده، یکی زمانی که خبر شهادت برادرش محمدبن ابی‌بکر که در راه امام علی(ع) به شهادت می‌رسد و وقتی که شهادت امام علی(ع) را به او می‌رسانند و او شادی می‌کند. رجبی دوانی با اشاره به اینکه در برخی از مصالح به حکم حکومتی ثانویه حکم خداوند مسکوت گذاشته می‌شود، گفت: در خلافت امام علی(ع) گاه گاهی برخی از افراد بدون هیچ محاکمه‌ای به زندان می‌افتادند. این مورد درباره فردی که به بیت‌المال خیانت کرده، اعمال شده بود. وی با اشاره به اینکه در دوران انقلاب نیز بحث حصر و زندان انداختن بدون محاکمه وجود داشته است، گفت: پس از انقلاب سران حزب توده و اشخاصی مانند نورالدین کیانوری و احسان طبری که بعدها مسلمان شد به دلیل مصلحتی بالاتر بدون محاکمه زندانی شدند. این پژوهشگر تاریخ گفت: اگر سران فتنه به دست خود کسانی را قتل نفس می‌کردند برای‌شان بهتر از این بود که این‌گونه به نظام ضربه زنند و دشمنان را امیدوار سازند. اقدامات آنها دشمنان نظام اسلامی را شاد کرد، بنابراین خیانت آنها بسیار عظیم است و لذا کسانی که می‌گویند رحمت الهی باید شامل حال خائنان شود اشتباه می‌کنند. اگر انتظار داریم شمر و عمر سعد توبه کنند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که سران فتنه هم توبه کنند. رجبی دوانی با اشاره به اینکه برخی این افراد را با حر و وحشی مقایسه می‌کنند، گفت: این افراد اشتباه می‌کنند. برخی از سیاسیون ما یا به دلیل اینکه تحت فشار هستند این اظهارات را مطرح می‌کنند که باید بگوییم خوب است این افراد از سیره اهل بیت و امامان هزینه نکنند. با این وجود می‌بینیم برخی از افراد هر از گاهی با اغراض سیاسی به دنبال هزینه درست کردن برای نظام هستند. بدون محاکمه,رجبی دوانی,حصر بدون محاکمه,سران فتنه,حصر سران فتنه,موسوی کروبی,میرحسین,جنبش سبز,رجبی دوانی,مجازات بدون محاکمه
6996

نمایش ویدئو در وب سایت شما

 «بدون محاکمه» مصاحبه اختصاصی مستضعفین تی وی با دکتر محمدحسن رجبی‌دوانی
شرحی از مثالهای حصر و مجازات بدون محاکمه در حکومت امیرالمومنین حضرت علی (ع)
محمدحسن رجبی‌دوانی پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه در نشست ریزش‌ها و رویش‌ها که به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: ریزش به عنوان یک اصل در همه انقلاب‌ها و نهضت‌های در حال حرکت به جلو دیده می‌شود.
وی افزود: رویش‌ها نیز از اصولی است که در همه نهضت‌ها وجود دارد، اما تعداد رویش‌ها در انقلاب‌ها و نهضت‌ها باید بیشتر از ریزش‌ها باشد و اگر در انقلابی تعداد ریزش‌ها از رویش‌ها بیشتر شد آن نهضت و انقلاب روند انحطاطی را طی می‌کند.
این پژوهشگر تاریخ با اشاره به اینکه گاهی ارزش‌های جامعه نیز همراه با ریزش‌ها افت می‌کنند و تغییراتی را در ارزش‌های جامعه ایجاد می‌کنند، گفت: ریزش تنها مخصوص انسان‌های کوچک نیست و برخی انسان‌های بزرگ نیز امکان دارد ریزش کنند.
رجبی دوانی تصریح کرد: بعد از رحلت پیامبر(ص) و توطئه ثقیفه، ارزش‌های جامعه نیز ریزش کرد و حضرت علی(ع) به عنوان مدافع اسلام خانه‌نشین شد و افرادی که دارای چنین سابقه‌ای نبودند خلافت مسلمین را دست گرفتند.
وی افزود: طلحه‌ای که جانباز بود پس از عوض شدن ارزش‌های حکومت اسلامی و پس از رحلت پیامبر(ص) طوری زندگی می‌کند و برای خود کاخ‌ها و باغ‌هایی را آماده می‌کند که وقتی حضرت علی(ع) به دلیل این‌گونه رفتارها مقابل او می‌ایستد در جنگی مقابل امام علی(ع) حضور می‌یابد.
این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: ریزش‌ها و رویش‌ها همیشگی است و قرآن به این مسئله اشاره می‌کند و می‌فرماید مومنین در فتنه‌ها صدق و کذب ایمان‌شان مشخص می‌شود.
رجبی دوانی تصریح کرد: حصر در تاریخ اسلام و سیره امام علی(ع) نیز وجود داشته است.
وی با اشاره به غائله فتنه جمل در دوران حکومت‌داری حضرت علی(ع)، گفت: در جریان فتنه جمل وقتی آن جریان شکست خورد و طلحه و زبیر کشته شدند و عایشه اسیر شد، در این زمان کلام امام علی(ع) خطاب به او گویای رفتار او در جنگ جمل است. عایشه در این جنگ دست خود را به خون مسلمانان آغسته می‌کند و این کلام امام علی(ع) نشان می‌دهد حکم این جرم کمتر از اعدام نیست، اما به حرمت پیامبر(ص) و دیدن مصلحتی بالاتر، امام علی(ع) او را محاکمه نکرد، اما در حصر قرار داد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: امام علی(ع) به عایشه فرمودند "تو باید به مدینه برگردی و در خانه‌ای که پیامبر برایت تعیین کرده تا دم مرگ بمانی". بنده این مسئله را بررسی کردم تا شهادت حضرت علی(ع) فقط در دو مورد نام عایشه در تاریخ اسلام آمده، یکی زمانی که خبر شهادت برادرش محمدبن ابی‌بکر که در راه امام علی(ع) به شهادت می‌رسد و وقتی که شهادت امام علی(ع) را به او می‌رسانند و او شادی می‌کند.
رجبی دوانی با اشاره به اینکه در برخی از مصالح به حکم حکومتی ثانویه حکم خداوند مسکوت گذاشته می‌شود، گفت: در خلافت امام علی(ع) گاه گاهی برخی از افراد بدون هیچ محاکمه‌ای به زندان می‌افتادند. این مورد درباره فردی که به بیت‌المال خیانت کرده، اعمال شده بود.
وی با اشاره به اینکه در دوران انقلاب نیز بحث حصر و زندان انداختن بدون محاکمه وجود داشته است، گفت: پس از انقلاب سران حزب توده و اشخاصی مانند نورالدین کیانوری و احسان طبری که بعدها مسلمان شد به دلیل مصلحتی بالاتر بدون محاکمه زندانی شدند.
این پژوهشگر تاریخ گفت: اگر سران فتنه به دست خود کسانی را قتل نفس می‌کردند برای‌شان بهتر از این بود که این‌گونه به نظام ضربه زنند و دشمنان را امیدوار سازند. اقدامات آنها دشمنان نظام اسلامی را شاد کرد، بنابراین خیانت آنها بسیار عظیم است و لذا کسانی که می‌گویند رحمت الهی باید شامل حال خائنان شود اشتباه می‌کنند. اگر انتظار داریم شمر و عمر سعد توبه کنند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که سران فتنه هم توبه کنند.
رجبی دوانی با اشاره به اینکه برخی این افراد را با حر و وحشی مقایسه می‌کنند، گفت: این افراد اشتباه می‌کنند. برخی از سیاسیون ما یا به دلیل اینکه تحت فشار هستند این اظهارات را مطرح می‌کنند که باید بگوییم خوب است این افراد از سیره اهل بیت و امامان هزینه نکنند. با این وجود می‌بینیم برخی از افراد هر از گاهی با اغراض سیاسی به دنبال هزینه درست کردن برای نظام هستند.
 

پارامترهای مرتبط

دیدگاه‌ها  

+5 #1 محمد. لباف 1394-04-08 20:18
آقای دکتر رجبی دوانی هم چون پدر بزرگوارشان از افراد محقق و متعهد زمان ما هستند که خدا به عمرشان برکت و به زبانشان گویایی و تاثیر افزون دهد ان شاءالله.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


انصار کلیپ
سایت آوینی
عمارکلیپ
بچه های قلم
مای مدیا
مبین مدیا
اویس
مستضعفین
فرهنگ نیوز


دفتر مرکزی: تهران،

09128513265

Info[@]mostazafin.tv

آخرین کانال های ثبت شده

  • nasim123
  • Ahmadz7
  • ofoghmedia
  • ali_ho
  • zistir
مستضعفین تی وی

Template Design:Dima Group