نرم افزار مبدل نصب نیست.

آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید: مسکن مهر مزخرف است!

گزارش مشکل
Loading the player...
11230

نمایش ویدئو در وب سایت شما

 

 

 

 

آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید: مسکن مهر مزخرف است!
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی:
مسکن مهر مزخرف است!

 

گروه اقتصادی: عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در اظهار نظری عجیب اعلام کرد که مسکن‌مهر طرح مزخرفی است. از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم به نقل از رئیس‌جمهور تا وزیر و معاونان وی اظهارات تند و تیزی علیه مسکن‌مهر منتشر شده است اما ادبیات جدید تخریب طرح مسکن‌مهر با ادبیات سابق فرق می‌کند. به گزارش تسنیم، وزیر راه‌وشهرسازی در اظهارنظری عنوان کرد: مسکن‌مهر طرح مزخرفی است. این پاسخ را آقای وزیر در جواب سوالی که از ایشان پرسیده بودند: «وضعیت مسکن‌مهر مناسب نیست و چندین هزار نفر در کشور و مخصوصا تهران درگیر این موضوع هستند، متاسفانه شما در این قضیه کار مفیدی انجام نداده‌اید و چندین بار هم علیه این طرح صحبت کرده‌اید، می‌خواستیم بدانیم نظرتان در این باره چیست؟» اظهار کرد. کمیته حق مسکن، فایل صوتی سخن مسکن‌مهری وزیر را منتشر کرده و با توجه به اظهارات وی اطلاعیه‌ای‌ منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است که یکی از دلایل عدم پیشرفت پروژه‌های مسکن‌مهر عدم اعتقاد آقای وزیر به طرح مسکن‌مهر است که فایل صوتی منتشر شده نیز موید این موضوع است. به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس لازم است با توجه به عملکرد آقای آخوندی در 2 سال گذشته، ضمن احضار وی به مجلس، از ایشان سوال کنند چرا با عملکرد خود و اینگونه اظهارات موجب یأس و ناامیدی مردم و متقاضیان مسکن‌مهر می‌شوند.
آمارها چه می‌گوید
حسن روحانی در مناظره اقتصادی در ایام انتخابات گفته بود: «اصل تامین مسکن ارزان برای جامعه و جوانان جزوبرنامه‌های اصلی دولت تدبیر و امید است. طرح مسکن مهر با وجودمشکلاتی که دارد از اصل کاری پسندیده است اما قرار بود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی درطول ۱۰ سال ساخته شود اما این به یک و نیم میلیون واحد مسکونی تبدیل شد و همین شتابزدگی در ساخت سبب شد تا این کار بدون اصول فنی و مهندسی و همچنین بدون مکان‌یابی صحیح ساخته شود.» اما بعد از رئیس‌جمهور شدن روحانی این کار پسندیده زیر تیغ نقدها و تخریب‌های دولتی‌ها قرارگرفته است.
 از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم هجمه‌های زیادی علیه مسکن‌مهر شکل گرفت. در اکثر اظهارات و نوشتارها علیه مسکن‌مهر یک موضوع از همه برجسته‌تر بود و آن اینکه مسؤولان، مسکن‌مهر را عامل اصلی رشد نقدینگی کشور اعلام می‌کردند. ادبیات جدید وزیر راه‌وشهرسازی اوج نفرت از این طرح را نشان می‌دهد؛ نفرتی که موجب شده آثار مثبت مسکن‌مهر دیده نشود و نقد منصفانه‌ای در این باره شکل نگیرد. آمارهای مسکن‌مهر نشان می‌دهد از سال ۱۳۸۶ که این طرح شروع شد بیش از ۴ میلیون واحد شهری و روستایی با تقسیم‌بندی زیر ساخته شده (یا درحال ساخت است):
1- حدود یک میلیون از واحدها توسط خود مردم در قالب «مسکن‌مهر ملکی» یا «مسکن‌مهر خودمالکی» ساخته شده است؛ به این معنا که مردم زمین داشته و فقط از بانک مسکن تسهیلات دریافت کرده‌اند.
2- حدود یک میلیون و 500هزار واحد نیز روستایی بوده که یک میلیون و 200هزار آن کامل ساخته شده و در اختیار مردم قرار گرفته و مابقی در حال تکمیل است و به جز بحث تامین مالی توسط بانک‌ها مشکلی ندارد. (فقط مسکن روستایی است که بانک‌های دیگر نیز به اندازه ۱۰میلیون تومان به ازای هر واحد تسهیلات می‌دهند.)
3- تقریباً به حدود ۲۰۰ هزار واحد نیز تسهیلات در قالب بافت‌های فرسوده داده شده که اینگونه واحدها هم مشکلی ندارند و ساخته شده یا در مرحله تحویلند.
4- تعداد ۱۵۰ هزار واحد نیز در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر با تولی‌گری بنیاد مسکن در حال ساخت است که به علت محدود بودن پروژه‌ها به غیرچند پروژه اصلی، بقیه مشکلی ندارد.
5- 800 هزار واحد نیز در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر - غیراز شهر‌های جدید - توسط ادارات کل راه و شهرسازی در حال ساخت است که با آمدن دولت یازدهم روند ساخت آن بشدت کند شده است.
6- و در نهایت نیز ۳۵۰ هزار واحد در شهرهای جدید ساخته می‌شود. این در حالی است که سال ۸۵ که آمارگیری نفوس و مسکن انجام شد، موجودی مسکن کشور 15 میلیون و 850 هزار واحد در مقابل 17 میلیون و 500 هزار خانوار بود. یعنی حدود یک میلیون و 750 واحد کسری واحد مسکونی. حال  اینکه خانوارهای بدون واحد چگونه برای خود سرپناهی فراهم کرده بودند بماند. این آمار در کنار میزان ازدواج سالانه که حدود ۹۰۰ هزار زوج بود و همچنین وجود 8 میلیون بافت فرسوده در کشور حکایت از یک بی‌توجهی کامل و تمام عیار عمدی یا سهوی در بخش مسکن داشت. با پیش‌بینی انجام شده تا سال ۹۲ که خانوارها به عدد ۲۲ میلیون رسیده است و طبق آمار وزارت راه و شهرسازی تعداد واحدهای مسکونی نیز به همین عدد نزدیک شده است، حدود 6 میلیون و 500 هزار  واحد مسکونی در کشور ساخته شده است که سهم مسکن‌مهر از این مقدار ۴ میلیون واحد مسکونی است و یک میلیون و 500 هزار واحد نیز توسط مردم بدون استفاده از تسهیلات دولتی ساخته شده است. با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که اگر مسکن‌مهری ساخته نمی‌شد در حال حاضر کسری واحدهای مسکونی در کشور از یک میلیون و 500 هزار واحد در سال ۱۳۸۵ به رقم ۴ میلیون واحد مسکونی می‌رسید؛ عدد مزبور در مقایسه با ۲۲ میلیون خانوار، یعنی کسری ۲۰درصدی واحدهای مسکونی در مقابل خانوارهای کشور.
مسکن‌مهر تعلیق شد، رشد نقدینگی تغییر نکرد
منتقدان و تخریب‌کنندگان مسکن‌مهر، این طرح را شوم می‌دانستند که موجب تشدید رشد نقدینگی شده است اما آمارهای قبل از اجرای این طرح و بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم نشان می‌دهد این طرح نقش چندانی در افزایش رشد نقدینگی نداشته است. طبق آمار بانک مرکزی حجم نقدینگی در یک سال منتهی به پایان آذر امسال 1/24 درصد رشد کرده است. به عبارت بهتر در یک سال اخیر 132 هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور اضافه شده است. این در حالی است که متوسط رشد نقدینگی از سال آغاز اجرای این طرح تا سال 1392 حدود 26 درصد بوده و این نشان می‌دهد با روی کار آمدن دولت یازدهم و عدم تامین اعتبار مسکن‌مهر همچنان رشد نقدینگی روند سابق خود را حفظ کرده است. مسکن‌مهر از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم به کندی پیش می‌رود و متقاضیان همواره با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند که آخرین مشکل دریافت پول‌ از آنهاست. دولت مبلغ مسکن‌مهر را تا 16 میلیون تومان افزایش داد تا متقاضیان مسکن‌مهر تحت فشار قرار گیرند. از سال 1392 روند تخصیص اعتبار به مسکن‌مهر بشدت کاهش یافته است. همچنین رونق بازار مسکن در یک سال اخیر از بین رفته و رکود جایگزین آن شده است. حجم بالای مسکن‌مهر در کشور موجب رونق بازار و افزایش اشتغال مربوط به مسکن شده بود اما مسؤولان جدید هر روز متقاضیان مسکن‌مهر را ناامید می‌کنند و هنوز طرح‌های مسکن دولت یازدهم رونمایی نشده است. نفرت از این طرح تا جایی پیش رفته که مسؤولان به صراحت آن را ابراز می‌کنند. اگر پشت این نفرت طرح‌های جامعی برای مسکن وجود داشت می‌توانستیم به آینده بازار امید داشته باشیم اما وزیر جدید در 17 ماه خدمت خود هیچ طرح مسکنی را عملیاتی نکرده و تنها به اظهارات ضد مسکن‌مهری خود شدت داده است.

 

 

 

 

پارامترهای مرتبط

دیدگاه‌ها  

+3 #3 Guest 1393-11-24 11:02
برای کسانی که خانه انچنانی دارن بله مسکن مهر مزخرف است برای ما که خانه ای نداشتیم مسکن مهر برایمان ویلاست
نقل قول کردن
+1 #2 دیده بان انقلاب 1393-11-21 19:46
آقای وزیر همین مزخرف خیلی از ضعفا را خانهدار کرد درحالیکه شما هنوز ادعای مسکن اجتماعی تون روی کاغذ هم نیامده است
نقل قول کردن
+3 #1 احمد علی جهان بین 1393-11-20 12:02
آقای وزیر از شما بعید است که چنین صحبت بکنی و حرف بزنی چون مطابق با اخلاق اسلامی ایرانی نیست و حالا شما چه کردید ؟ از مسکن مهر 8هزار ان نفر جوان خانه دار شده است شما چه کرده اید فقط بلدید توهین بکنید الآن همه زوجهای جوان مسکن می خواهند شما چه کرده اید ؟ قدر منصف باشید و شما که دفتر دار یکی از سران فتنه بودهاید پس چه می گوئید و چه می خواهید ؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


انصار کلیپ
سایت آوینی
عمارکلیپ
بچه های قلم
مای مدیا
مبین مدیا
اویس
مستضعفین
فرهنگ نیوز


دفتر مرکزی: تهران،

09128513265

Info[@]mostazafin.tv

آخرین کانال های ثبت شده

  • azusyvaz
  • Thomasovpex
  • شین
  • BobbyeriDow
  • evornek
مستضعفین تی وی

Template Design:Dima Group