نرم افزار مبدل نصب نیست.
مجموعه کلیپ های تیک تاک/ 4 آبان

شهید فتحی شقاقی رهبر جهاد اسلامی فلسطین

گزارش مشکل
Loading the player...
مجموعه کلیپ های تیک تاک - شبکه افق / 4 آبان 1374 ، سالروز ترور شهید فتحی شقاقی رهبر جهاد اسلامی فلسطین توسط عوامل موساد
12793

نمایش ویدئو در وب سایت شما

شهید فتحی شقاقی رهبر جهاد اسلامی فلسطین
مجموعه کلیپ های تیک تاک/ 4 آبان

نگاهی به زندگی و افکار شهید دکتر فتحی شقاقی
پيروي از انديشه‌ حضرت امام خميني(ره) و دفاع از الگوي انقلاب اسلامي ایران، تلاش برای ایجاد وحدت ميان شيعه و سني و تأکید بر محوریت آرمان فلسطین و جهاد و شهادت، از جمله ویژگی‌های برجسته شهید فتحی شقاقی بود.
 
منبع متن: جبهه جهانی مستضعفین - در این نوشتار با استفاده از منابع مختلف، به معرفی شهید دکتر فتحی شقاقی، بنیان‌گذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین می‌پردازیم.


زندگی‌نامه دکتر شقاقی
نزديك به سه‌ سال‌ پس‌ از شكست سال ۱۳۲۷ه.ش كشورهای عربی در برابر حكومت صهيونيستی در چهاردهم دی‌ماه ۱۳۲۹، در اردوگاه‌ پناهندگان رفح در نوار غزه‌ فلسطين اشغالی، نوزادي‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود كه‌ خانواده فقير، اما ديندارش، او را فتحی ابراهيم‌ نام‌ نهادند.

پدرش با پيشه كارگری نيازهای روزمره خانواده خود را برآورده مي‌ساخت و هم‌زمان، امام‌ جماعت‌ دهكده‌ زرنوقه‌ نزديك‌ يافا نيز بود.

خانواده‌اش‌ در ۱۳۲۷ به سبب تاخت و تاز سراسري صهيونيست‌هاي اسراييلي به سرزمين‌شان، آواره‌ و به‌ اردوگاه رفح رانده شده بودند. ابراهيم‌، دوران دبستان و دبيرستان را در اردوگاه به پايان رسانيد.(+)

وی در سال ۱۹۶۸میلادی در دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری پذیرفته شد و پس از طی دو سال تحصیل به عنوان معلم ریاضیات عازم یک مدرسه در بیت‌المقدس شد.

شقاقی در طی این دوران علی‌رغم وجود حساسیت شدید و تنش میان نیروهای داخلی فلسطین، با برخی از گروه‌ها و نیروهای ملی ارتباط برقرار کرد و در بعضی از فعالیتهای سازمانهای ملی و چپ گرا مشارکت کرد.

شقاقی در سال ۱۹۷۴ میلادی برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی وارد دانشگاه الزقازیق مصر شد و موفق گردید دکترای طب اطفال را از این دانشگاه دریافت کند.

حضور فتحی شقاقی در مصر را می توان از پربارترین و مهمترین مراحل سیاسی و فکری زندگی شقاقی به شمار آورد. دوره ای که از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱ یعنی تاریخ اخراجش از مصر به درازا کشید.

در دانشگاه الزقازیق بود که نخستین نطفه یک جنبش واقعگرای اسلامی منعقد گردید و نخستین هسته های این سازمان متشکل از برخی دانشجویان جوان فلسطینی این دانشگاه به رهبری او شکل گرفت و بعدها این هسته به قلب فلسطین انتقال یافت تا هسته اولیه سازمان جهاد اسلامی در داخل فلسطین شود.


 شقاقی با تالیف کتاب «خمینی، راه حل اسلامی و جایگزین» که اولین کتاب منتشره در سطح جهان در مورد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به زبان عربی بود مدتی نیز زندانی شد.

شقاقی به دلیل فعالیتهای اسلامی سیاسی تحت پیگرد قرار گرفت و سرانجام به جرم بنیانگذاری جنبش جهاد اسلامی (۱۹۸۰) پس از تحمل چند ماه زندان از خاک مصر اخراج شد.

شقاقی بلافاصله پس از بازگشت به فلسطین در نوامبر ۱۹۸۱ به تأسیس هسته های سازمان جهاد اسلامی در سرتاسر اراضی اشغالی و به خصوص در غزه و کرانه باختری پرداخت و همزمان برای آموزش و تربیت کادرهای جدیدی برای جنبش و ساختن نیروی نظامی و عقیدتی آن اقدام نمود تا اینکه سرانجام فعالیتهای سیاسی وی توجه نیروهای اشغالگر صهیونیستی را جلب نمود.

شقاقی در حالیکه در بیمارستان ویکتوریا در بیت المقدس کار می کرد به مدت ۱۱ ماه در سال ۱۹۸۳ به اتهام تشکیل سازمان جهاد اسلامی زندانی شد و در سال ۱۹۸۶ به اتهام تحریک مردم بر علیه رژیم صهیونیستی و انتقال اسلحه به غزه، به چهار سال زندان و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد.

زمانی که رژیم صهیونیستی متوجه شد که شقاقی از درون زندان نیز فلسطینیان را رهبری می کند، وی را به همراه برخی از دوستانش پیش از پایان محکومیتشان در تاریخ (۱/۸/۱۹۸۸) به جنوب لبنان تبعید نمودند.

وی در سال ۱۹۹۵ با گذرنامه جعلی با نام «ابراهیم شاویش» به لیبی رفت تا پیرامون وضعیت آوارگان فلسطینی در مرزهای لیبی و مصر با سرهنگ قذافی رهبر این کشور دیدار کند. اما به دلیل تحریم هوایی لیبی، وی مجبور شد با کشتی به مالت برود و سرانجام در ساعت یک بعدازظهر پنج شنبه 26 اکتبر 1995 وقتی به هتل (دیپلماتیک جزیره مالت) بازمی گشت توسط عوامل موساد ترور شد و به شهادت رسید.(+)

مزار فتحی شقاقی در اردوگاه یرموک سوریه که در حال حاضر توسط تروریست‌های تکفیر تخریب شده است

جزئيات ترور شهيد فتحي شقاقي
اسحاق رابين نخست‌وزير اسرائيل در ماه ژانويه دستور ترور شقاقي را در پي اقدام جهاد اسلامي به اجراي عمليات بيت ليد در ژانويه ۱۹۹۵ كه در آن ۲۲ اسرائيلي كشته و ۱۰۸ نفر مجروح شدند، صادر كرد.

در پي صدور دستور رابين، موساد تدارك لازم را براي ترور شقاقي توسط واحدي به نام «گروه قيصاريه» انجام داد.

پيش از اجراي عمليات «بيت ليد» طي سال‌هاي طولاني مكان شقاقي را در دمشق مشخص نمود ولي اوري ساغي رئيس بخش اطلاعات نظامي نسبت به انجام اين عمليات ترور در خاك سوريه هشدار داد، وي عقيده داشت انجام اين عمليات موجب برانگيخته شدن خشم شديد سوريه خواهد شد. رابين نيز اين توصيه ساغي را پذيرفت و به موساد دستور داد طرح جايگزيني براي ترور شقاقي در جايي جز دمشق را پايه‌ريزي كند. موساد در طرح جديد با مشكلاتي روبرو بود ولي همان گونه كه رابين مي‌خواست عمل كرد.

شقاقي مي‌دانست كه تحت تعقيب اسرائيلي‌هاست. از اين رو از دمشق بيرون نمي‌رفت و بنا به گفته صهيونيست‌ها محتاط بود. منابع موساد يادآور شده بودند كه شقاقي فقط با هواپيما به ايران سفر مي‌كند.

در آغاز اكتبر سال ۱۹۹۵ بنا به گفته موساد، شقاقي دعوتي براي شركت در يك سمينار با حضور رؤساي سازمان‌هاي جنگ‌هاي پارتيزاني در ليبي دريافت كرد و موساد مي‌دانست سعيد موسي مراره‌ي (ابوموسي) از جنبش فتح نيز در اين سمينار شركت خواهد كرد. يكي از اعضاي جنبش موساد كه نام او فاش نشده اظهار داشت: ابوموسي جزو مخالفان شقاقي است و چنانچه در اين كنفرانس شركت كند، شقاقي نيز شركت خواهد كرد. وي از افراد متخصص در موساد خواستار آمادگي براي انجام عمليات شد. چگونگي سفر شقاقي به ليبي براي موساد با توجه به سفرهاي گذشته ايشان مشخص شد. شقاقي از راه مالت به ليبي سفر مي‌كرد. از اين رو اعضاي گروه «قيصاريه» دو طرح براي ربودن شقاقي ارائه دادند. نخست ربودن وي به هنگام سفر وي از مالت به سمت ليبي كه رابين با اين طرح از بيم اين كه گرفتار يك مشكل بين‌المللي شود، مخالفت كرد و طرح دوم ترور شقاقي به هنگام حضور وي در مالت بود.

عناصر موساد راهي مالت شدند و در فرودگاه منتظر شقاقي ماندند. شقاقي از نخستين پرواز و يا دومين پرواز و يا سومين پرواز از هواپيما بيرون نيامد. عناصر موساد نسبت به امكان آمدن شقاقي به مالت نااميد شدند ولي با بي‌سيم صداي يكي از عناصر موساد را شنيدند كه مي‌گويد؛ يك لحظه يك لحظه، يك شخص تنها وجود دارد كه نشسته است. عناصر موساد به آن طرف رفتند. وي بار ديگر با بي‌سيم گفت به نظر مي‌رسد همين است، براي رد گم كردن شعاري روي سر خود قرار داده است. شقاقي مدت يك ساعت در مالت منتظر شد و پس از آن براي شركت در كنفرانس عازم ليبي شد. بدون اين كه احساس كند تحت كنترل است.

موساد در گزارش خود مي‌گويد شقاقي در آن جا با ابوموسي و «طلال ناجي» از رهبران جبهه خلق براي آزادي فلسطين ـ فرماندهي كل ـ به رهبري احمد جبريل ديدار كرد. در تاريخ ۲۶ اكتبر شقاقي به مالت بازگشت.

موساد متوجه مي‌شود كه شقاقي با يك گذرنامه ليبيايي به نام «ابراهيم شاويش» سفر كرده است و براي مشخص كردن جاي او در مالت بنا به وجود نام او در گذرنامه با مشكل روبه‌رو نشد. شقاقي در صبح همان روز وارد مالت شد و يك اتاق در هتلي در شعر نقاهه «سليمه» براي يك شب اجاره كرد. شماره اتاق ۶۱۶ بود.

ساعت يازده و نيم شب بود كه شقاقي براي خريد از هتل بيرون رفت و وارد فروشگاه «ماركس و اسپنسر» شد و از آن جا يك پيراهن براي خود خريد و به چند فروشگاه ديگر هم رفت و سه پيراهن ديگر خريد.

بنا به گفته موساد شقاقي همچنان به پياده‌روي خود در مالت ادامه داد و متوجه موتورسيكلت ياماها كه در طول راه او را تعقيب مي‌كرد نشد. راننده موتورسيكلت خود رابه شقاقي نزديك مي‌كرد تا جايي كه هم‌زمان و هماهنگ با راه رفتن او حركت مي‌كرد. سرنشين دوم موتورسيكلت كه پشت سر راننده نشسته بود هفت تير خود را كه مجهز به صدا خفه‌كن بود، از جيبش در آورد و سه گلوله به سر شقاقي شليك كرد تا اين كه مطمئن شد كه او ديگر در انجام اين عمليات ترور زنده نخواهد ماند. اين هفت تير مجهز به كيسه‌اي براي نگهداري پوكه گلوله‌هاي شليك شده بود تا از اين طريق براي انجام تحقيقات و دور نگه داشتن اسرائيل از اين اتهام جلوگيري شود. 

موساد اعلام داشته است عمليات ترور شقاقي يكي از موفق‌ترين عملياتي بود كه انجام داده است. ولي اسرائيل را وارد يك حالت آماده‌باش كامل در پي رسيدن هشدارهاي عمليات انفجاري قرار داد.
(+)


تصویر دکتر فتحی شقاقی در دست مردم ترکیه

تفکرات دکتر شقاقی

شهيد فتحي شقاقي، نظريه پرداز جنبش مقاومت فلسطين، دارای اندیشه های والایی بود که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

الف: پيروي از انديشه‌ حضرت امام خميني(ره) و دفاع از الگوي انقلاب اسلامي ایران
شهيد شقاقي با قلمي پربار و نگاهي راهبردي مي‌نويسد: «غرب گمان مي‌كرد كه واپسين ضربه‌هاي كاري خود را بر تمدن فروپاشيده اسلامي وارد مي‌سازد كه انقلاب اسلامي در ايران نخستين تيرهاي خود را به سوي غرب رها كرد و نخستين پيروزي اسلام را در دوران معاصر تحقق بخشيد. اكنون، زندگي به پيكر اسلام كه گمان مي‌كردند مرده است، بازدميده و دوباره بيدار مي‌شود و شاداب و سرزنده به پا مي‌خيزد. از كجا؟ از آنجا كه كارهاي شيطاني دشمن به سخت‌ترين، نيرومند‌ترين و ددمنشانه‌ترين وجه بود، اكنون، مرحله‌ي نويني فرا رسيده است. ما به خويشتن خويش، بازگشته‌ايم و مي‌خواهيم پس از تحمل دو قرن اهانت، خواري و پس از سده‌ها عقب‌ماندگي و ناآگاهي، به پاخيزيم.»

به اعتقاد دکتر شقاقی انقلاب اسلامي دارای درون مايه‌هاي بي شماری است برخي از اين درون مايه‌ها چنين است:

۱. انقلاب اسلامي، هراس از ابرقدرت‌ها را از ياد همگان به ويژه مسلمانان و مستضعفان جهان زدود.

۲. انقلاب اسلامي پس از اينكه الگوي غربي را در قفس اتهام قرارداد، الگوي تمدن نويني به بشريت رونمايي كرد. اين سخن از آنجا گرفته شده كه شهيد شقاقي به نقل از روژه گارودي، انديشمند پرآوازه فرانسوي، مي‌گويد: «امام خميني، الگوي توسعه غرب را در قفس اتهام قرار داد و به زندگي ايرانيان معنا بخشيده است.»

۳. به دنبال بيش از يك قرن تلاش براي كنار زدن اسلام از توان‌آفريني و شكوفايي، انقلاب اسلامي بر نقش تاريخي اسلام انقلابي در زندگي ملت‌هاي منطقه پافشاري ورزيد.

ب: وحدت ميان شيعه و سني

 دكتر فتحي شقاقي با انتقاد از عملکرد دشمنان اسلام و ایران در این کتاب می نویسد: كاش! آنان هنگامي كه به مخالفت با رهبر انقلاب اسلامي و پايه‌گذار جمهوري اسلامي[ايران] روي مي‌آوردند، خود در زندگي خويش كاري براي خدمت به اسلام و مسلمانان يا بهبود تصوير مسلمانان و برآورده ساختن منافع آنان انجام داده بودند. آن سازمان‌هاي مشكوك مي‌خواهند چنين وانمود كنند كه همه اهل سنت، چنين ديدگاه منفي را نسبت به شيعه و انقلاب اسلامي در ايران دارا هستند تا بدين سان، طرح استكباري مهار انقلاب به تحقق برسد.

شقاقي در مقاله‌اي كه در شماره آذر ۱۳۶۱ ماهنامه «الطليعه الاسلاميه» لندن منتشر كرد، نوشت: «جمهوري اسلامي ايران كه الگوي فرهنگي و تاريخي بي‌مانندي را ارايه داد، آماج توطئه‌هاي گوناگون سلطنت‌طلبان، كمونيست‌ها و احزاب ليبرال قرار گرفت؛ اقدام عوامل بيگانه و گروه‌هاي ضدانقلاب داخلي براي دامن‌زدن به جدايي ميان شيعه و سني در ايران و در كشورهاي عربي، از جمله اين توطئه‌هاي خطرناك بود كه انقلاب اسلامي را در برگرفت.»


پ: مركزيت «آرمان فلسطين» و محوريت «انتفاضه»
دكتر شقاقي توانست با آگاهي بالاي خود نسبت جوهره نبرد در خاورميانه، جهاد عليه حكومت ستمگر و ساختگي اسراييل را به اولويت جهاد اسلامي در فلسطين تبديل نمايد و اينكه جهاد مسلحانه را نمي‌توان در هيچ شرايطي و به هر نامي به تأخير انداخت، بلكه از راه همان عمل، سخن پروردگار بلندمرتبه تحقق مي‌يابد: «والذين جاهدوا فينا لنهدينهُم سُبلَنا و ان‌الله لَمَع المُحسنين.»(عنكبوت، ۶۹)

شهيد شقاقي يادآور مي‌شود كه «تا هنگامي كه بر سه اصل مكتبي تكيه كنيم پيروز و كامياب خواهيم بود: ۱. فلسطين را بدون اسلام مطرح نكنيم، ۲. اسلام را بدون فلسطين نخواهيم  ۳. اين دو را بدون جهاد و شهادت نخواهيم.»


ت: اسلام‌گرايي، قوم‌گرايي و ملي‌گرايي
شهيد شقاقي درباره رويارويي اسلام و ملي‌گرايي مي‌گويد: «تصويري كه از اسلام ارايه شده است، تصوير درستي نيست و اين مطلب كه اسلام ارتباطي با ميهن و مسايل ملي ندارد، درست نيست؛ چنين تمايزي ميان آن دو امري جديد و در عين حال اشتباه است؛ زيرا از ميان جنبش‌هاي ملي كه در كشور ما پيشتاز و در صف مقدم هستند، جنبش‌هاي اسلامي مي‌باشند و بزرگترين پيكارگران اسلامي همان رهبران ملي هستند.

در آغاز هيچ‌گونه جدايي آشكاري ميان ملي‌گرايي و اسلام‌گرايي نبوده است، بلكه جدايي ميان اين دو زماني آغاز شد كه برخي از ديدگاه‌هاي جديد با نوشته‌هاي سكولار(جدايي دين از سياست) آميخته شد. از اين رو، ملي‌گرايان را از اسلام كه سازنده هويت حقيقي امت بود، جدا كرد.(+)


تالیفات دکتر شقاقی
1- دكتر فتحي شقاقي كتاب «امام خميني، تنها راه‌حل اسلامي و جايگزين» را در ۲۵ بهمن ۱۳۵۷ با نام مستعار در مصر منتشر كرد.

به گفته محمد ابوجهاد، از رهبران جنبش جهاد اسلامي، اين كتاب كه در يك روي جلد آن، تصوير امام كه در زير درخت سيب در نوفل‌شاتو نشسته بود و در پشت جلد، عكس شاه را با سرشكافته در حال گريز نشان مي‌داد، در همان شب اول چاپ، با شمارگان ده هزار نسخه به فروش رفت. كتاب بار ديگر تجديد چاپ گرديد كه منجر به دستگيري و اخراج فتحي شقاقي از مصر شد.

شقاقي با نگارش نوشته‌هاي انتقادي نسبت به آثار كينه توزانه‌اي كه با هدف ضربه زدن به انقلاب اسلامي نوشته شده بودند، به دفع بدگماني‌ها درباره‌ انقلاب اسلامي در ايران و تشيع پرداخت.

2- شقاقي در زمينه وحدت، كتابي به نام «شيعه و سني؛ غوغاي ساختگي» را در ۱۳۶۲ به نگارش درآورد.

دكتر فتحي شقاقي در ديباچه اين كتاب مي‌نويسند: «در زماني كه هجوم نظامي، اقتصادي و تبليغاتي از جانب استكبار غرب و شرق، صهيونيسم جهاني و مزدوران آنها در منطقه بر ضد جمهوري اسلامي ايران استمرار دارد، مي‌بينيم كه موج تازه‌اي براي ايجاد اختلاف ميان شيعه و سني در كشورهاي اسلامي پديد آمده است و اين، به راستي، توطئه پليدي عليه امت واحد اسلامي است.»

3-دکتر شقاقي كتاب ديگرش به نام «مقدمه پيرامون مركزيت فلسطين و طرح اسلامي معاصر» را در ۱۳۶۸ نگاشت كه در آن ضمن دادن برنامه‌اي راهبردي براي جهان اسلام، جايگاه قدس را در اين باره روشن مي‌سازد و آن را در راستاي مركز طرح اسلامي امروزي پيشنهاد مي‌كند.


شکل‌گیری جنبش جهاد اسلامی
پیدایش جنبش جهاد اسلامی ثمره تلاش‌های فکری و سیاسی برخی چهره‌های اسلامی فلسطین در اواخر دهه نود به رهبری گروهی از دانشجویان جوان فلسطینی در مصر و در رأس آنها دکتر فتحی شقاقی، مؤسس آن بود.

جنبش جهاد اسلامی با محوریت قرار دادن مسئله فلسطین و اعتقاد به اینکه جهان غرب ورژیم صهیونیستی برای مبارزه با جهان اسلام و عرب، فلسطین را کانون تهاجمات خود قرار داده‌اند شعار اتحاد همه فلسطینیان برای بیرون راندن اشغالگران را سر داد.

در اوایل دهه هشتاد میلادی و بازگشت دکتر فتحی شقاقی و دوستانش به فلسطین، ساختار تشکیلاتی این جنبش شکل گرفت و بانیان آن تلاش نمودند با بسیج مردمی و سیاسی با جهاد مسلحانه، فلسطین را آزاد نمایند.

برخی از منابع اسرائیلی و بیگانه، موسس این جنبش را شیخ عبدالله نمر درویش، رهبر حرکت اسلامی فلسطین در سال ۱۹۴۸ می‌دانند. او کسی است که گروه" خانواده جهاد" را از بین فلسطینیان داخل تشکیل داد که ارتباطی با جهاد اسلامی نداشت و در واقع گروهی بودند که از اخوا‌ن المسلمین جدا شدند.

منابع اسرائیلی همچنین بر این باورند که جنبش جهاد اسلامی با یکی از افسران ارشد خود در سودان که از حامیان شیخ اسعد بیوض التمیمی یکی از رؤسای جهاد اسلامی اردن است ارتباط دارد.

منابع امنیتی رژیم صهیونیستی براین باوند که دکتر رمضان عبدالله بعد از شهادت دکتر فتحی شقاقی توانست این جنبش را از گرفتاری بزرگی که در پی شهادت مؤسس آن ایجاد شده بود نجات دهد و دوباره آن را ساماندهی کرده و بسیاری از نیروهای فلسطینی موجود در گروه‌های دیگر را جذب نماید.


اصول کلی جنبش جهاد اسلامی
- جنبش جهاد اسلامی به اسلام به عنوان عقیده، شریعت و نظام زندگی و اصلی برای تحلیل و فهم طبیعت جهاد امت اسلام بر ضد دشمنان و مرجع اساسی تدوین برنامه بسیج و دعوت عموم به پیکار نگاه می‌کند.

- فلسطین سرزمینی است از نهر تا بحر و نادیده گرفتن یک وجب از خاک آن شرعاً حرام بوده کما اینکه به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نیز به هیچ وجه قبول نبوده و حرام می‌باشد.

- رژیم صهیونیستی نیروی پیشگام استعمار معاصر غرب در مسیر مبارزه با امت اسلام به شمار می‌رود و استمرار حضور آن در خاک فلسطین و قلب جهان اسلام، به معنای ادامه تحمیل سیطره غرب بر امت اسلام و به وجود آوردن ضعف، تجزیه و عقب ماندگی برای آن است.

- فلسطین با استناد به شواهد قرآنی، تاریخی و واقعیات امروز، پاشنه آشیل جهان اسلام به شمار می‌رود و از همین رو می طلبد تا با ایجاد نهضتی فراگیر در جهان اسلام این غده سرطانی را از بین برد.

- جهان اسلام باید با به کارگیری تمام ظرفیت‌هایش در جهت بیرون راندن دشمن صهیونیستی از خاک فلسطین اقدام نماید. شکی نیست که در این میان ملت و مجاهدان فلسطین پیشگام هستند و بیشترین بار مبارزه بر دوش آنهاست آنها باید این راه را ادامه دهند تا اینکه تمام جهان اسلام بسیج شود و به مأموریت تاریخی خود جامعه عمل بپوشد.

- اتحاد نیروهای اسلامی و ملی و حضور آنها در میدان مبارزه شرط اساسی استمرار مشی جهادی امت بر ضد دشمن به شمار می‌رود

- هر نوع طرح سازش که حق ملت فلسطین را نادیده بگیرد باطل وحرام است.

عملیات های جهادی و در رأس آن عملیات های شهادت طلبانه یكی از اركان اساسی مقاومت مردم مسلمان فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر قدس است در این میان شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی پرچمدار عملیات های شهادت طلبانه دوزمانه است كه تلفات مادی ومعنوی بسیاری را بر پیكره رژیم صهیونیستی وارد آورده است.(+)

شاخه نظامی جنبش جهاد و عملیات‌ها
شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین ابتدا با نام قسم در نوار غزه فعالیت خود را آغاز نمود، سپس و در اوایل انتفاضه مسجد الاقصی با نام سرایا القدس بر عملیات های خود شدت بخشید.

سرایا القدس در سال ۱۹۹۲ زمانیكه كه شهید محمود الخواجا تصمیم گرفت دستگاه نظامی منظمی را جایگزین گروه های نظامی پراكنده ایجاد كند، شروع به کار کرد، ابتدا قرار بر این شد كه نام این دستگاه “القوی الاسلامیه المجاهده” [نیروهای مسلمان مجاهد] كه به اختصار “قسم” خوانده شد.

قسم گروهی بود كه افراد مشتاق انجام عملیات های نظامی چه از اعضای جهاد وچه از دیگر گروه ها میتوانستند در آن به فعالیت بپردازند.

اولین بیانیه نظامی “قسم” با اولین عملیات شهادت طلبانه همراه بود، این عملیات توسط شهید انور عزیز بود كه در ۱۳ دسامبر ۱۹۹۳ در جاده المنطار انجام داد ، او خود را در یك كاروان نظامی صهیونیستی منفجر نمود تا آغازگر مرحله جدیدی از تاریخ مبارزات مردم فلسطین شود، دوره ای كه بعدها به “دوره شهادت طلب ها” مشهور شد.

عملیات های “قسم” ادامه یافت و توانست سلسله عملیات های شهادت طلبانه دیگری را هم به اجرا در آورد، این بار شكل عملیات های شهادت طلبانه فرق می‌كرد، شهید علاء الكحلوت، شهید معیون البرعی، شهید خالد شحاده وشهید علی العیماوی هر یك با در دست داشتن سلاحهای خودكار خود وارد یكی از شهرك های صهیونیست نشین شده وبه سوی آنان آتش گشودند وباعث هلاكت وزخمی شدن ده ها صهیونیست گردیدند.

با حمله هشت تن از مجاهدین جنبش جهاد اسلامی به یك گروه از سربازان پیاده رژیم صهیونیستی در نزدیكی شهرك صهیونیست نشین “موراغ” كه طی آن سه نظامی صهیونیست كشته وسه تن دیگر مجروح شدنددوره جدیدی از عملیات شکل گرفت.

شهید هشام حمد نیز برای انتقام خون شهید هانی عابد با یك دوچرخه به سوی یك موضع نظامی صهیونیستی در نزدیكی شهرك نتساریم رفت و با منفجر نمودن خویش چهار صهیونیست را به هلاكت رساند وشش تن دیگر را مجروح نمود ، این عملیات بعد از كمتر از یك هفته از ترور شهید هانی عابد در دوم نوامبر ۱۹۹۴ انجام شد وجنبش جهاد اسلامی مسإـولیت این عملیات را در مراسم یادبود شهید هانی عابد بعهده گرفت.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین با عبور از موانع امنیتی شهر بیت لید در داخل مناطق فلسطینی اشغال شده در سال ۱۹۴۸ توانست بزرگترین موفقیت بزرگترین موفقیت نیروهای مقاومت فلسطینی را رقم بزند.

دو مجاهد از اعضای “قسم” به سوی پایانه مسافربری مخصوص نقل وانتقال سربازان صهیونیست رفتند، شهید انور سكر خود را منفجر نمود و باعث كشته شدن چهار صهیونیست گردید، شهید صلاح شاكر سه دقیقه به انتظار ایستاد تا سربازان صهیونیست برای انتقال مجروحان در اطراف محل انفجار تجمع نمودند، او خود را در میان آنان منفجر نمود تا تعداد كشته شدگان صهیونیست به ۲۳ نفر برسد تعداد مجروحان نیز ۷۰ نفر اعلام گردید، این حادثه که در سال ۱۹۹۵ روی داد ، اسحق رابین نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی را به اعتراف واداشته و ناتوانی رژیمش را در مقابله باعملیات های شهادت طلبانه اعلام نمود.

پس از عملیات بیت لید اشغالگران صهیونیست دستور ترور افرادی را كه در این عملیات مشاركت داشتند را صادر نمودند.

نیروهای صهیونیستی فعالیت های گسترده ای را برای یافتن مسإـولین این عملیات انجام دادند اما به هیچ نتیجه ای نرسیدند.

ضربه بعدی كه جنبش جهاد اسلامی در ۱۹۹۵ كه بر پیكره رژیم صهیونیستی وارد آورد وباعث هلاكت ۹ صهیونیست ومجروحیت ده تن دیگر گردید زمانی بود که شهید خالد الخطیب خود را درون یك اتوبوس حاملان نظامیان صهوینستی منفجر نمود، این عملیات چنان توفانی در درون رژیم صهیونیستی به پا شد كه مسئولین این رژیم را واداشت تا رسما از تشكیلات خودگردان برای یافتن عاملان این عملیات كمك بخواهد.

تشكیلات خودگردان هم به محض دریافت این درخواست موج وسیعی از بازداشت ها را علیه ده ها تن از اعضای جنبش جهاد اسلامی انجام داد.

در میان افراد دستگیر شده تعدادی از فعالان نظامی جنبش نیز وجود داشتند كه دست آخر پس از بازجوی ها وشكنجه های مختلف تشكیلات خودگردان به رژیم صهیونیستی خبر داد كه رهبر شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فردی به نام محمود الخواجا است.


نیروهای مخصوص رژیم صهیونیستی در روز ۲۲ ژوئـن  پس از ترور شهید محمود الخواجا در مرکز شهر غزه كار ترور بقیه شركت كنندگان در عملیات بیت لید را ادامه دادند و در ادامه این جنایات در ۲۶ اكتبر ۱۹۹۵ موساد  دكتر فتحی شقاقی دبیر كل جنبش جهاد اسلامی را در جزیره مالت ترور نمود.

تشكیلات خودگردان هم در راستای خوش خدمتی به صهیونیستها دو تن دیگر از شركت كنندگان در این عملیات را به نام های عمار الاعرج وایمن الرزاینه در ماه مبارك رمضان وچند دقیقه پیش از زمان افطار به شهادت رساندند.

تشكیلات در ادامه، عرفات مهندس محمد الزطمه مهمترین كارشناس مواد منفجره جنبش را دستگیر وتا آغاز انتفاضه مسجد الاقصی در زندان های خود نگه داشت .

نام این مجاهد فلسطینی در زمره لیست افراد تحت تعقیب رژیم صهیونیستی است كه در روزنامه های صهیونیستی به چاپ رسیده است، علاوه بر آن دو تن دیگر از مجاهدان عضو جنبش جهاد اسلامی به نام های نضال البرعی وعبد الحلیم البلبیسی در یك عملیات مخصوص دستگیر شدند.

با آغاز انتفاضه، جنبش جهاد اسلامی تلاش نمود تا ساختار شاخه نظامی خویش را بازسازی نماید واین بار آنرا با نام با مسمای “سرایا القدس” [گروهان های قدس] به منصه ظهور نهاد.

اینبار شهید نبیل العرعیر از اهالی محله الشجاعیه سوار بر دوچرخه به یك موضع نظامی صهیونیستی نزدیك وآنرا منفجر نمود تا اولین بیانیه نظامی سرایا القدس با نام وی مزین گردد.

سرایا القدس جنگ و مبارزه را به عمق امنیتی رژیم تروریست صهیونیستی كشاند ، یك خودروی بمب گذاری شده در شهر قدس منفجر شد تا با خود دختر یكی از افراطی ترین صهیونیستها را به همراه سرباز محافظش به درك واصل كند، در حالیكه مجاهدان مجری این عملیات سالم به پایگاه های خود بازگشتند.

طی این مدت سرایا القدس مجموعه ای از عملیات های شهادت طلبانه را سامان بخشید كه بارزترین آنها عملیات شهادت طلبانه مجاهد شهید “نضال ابو شادوف” در مركز تل آویو ، عملیات حیفا كه مجری آن شهید محمد نصر یكی از دوستان نزدیك شهید ایاد حردان بود.

جز در چند مورد اكثر مجاهدان شهادت طلب از شهر جنین بودند ، دشمن صهیونیستی شهر جنین را پایگاه اصلی جنبش جهاد اسلامی فلسطین می‌داند.

رژیم صهیونیستی در مقابل عملیات های شجاعانه مجاهدین سرایا القدس دست به ترور كادرهای این سازمان زد، در نوار غزه محمد عبد العال را به شهادت رساندند در كرانه باختری هم تعدادی زیادی از مجاهدین عضو جنبش جهاد از جمله شهید محمد بشارات كه به همراه دوتن از همرزمانش در طولكرم به شهادت رسید ودر جنین هم چهار تن از مجاهدین شاخه نظامی از جمله شهید اسعد دقه را ترور نمودند.(+)


فتحي شقاقي از ديدگاه بزرگان
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر فرزانه انقلاب اسلامي ایران:
«طلوع خورشيد اسلامي از افق مبارزات فلسطين كه به ملت مظلوم فلسطين جان تازه اي بخشيد، در هنگامي آغاز شد كه مدعيان دروغين قضيه فلسطين از بردن نام اسلام در آن عرصه اسلامي محض، به شدت پرهيز مي كردند و با جدا كردن قضيه فلسطين از اسلام، دانسته و ندانسته، آرمان فلسطين را به محو و نابودي مي كشاندند؛ در اين هنگام بود كه گروهي از جوانان پرشور، با اخلاص، مومن و انديشمند و در راس آنان شهيد عزيز ما دكتر فتحي شقاقي با الهام گرفتن از انقلاب اسلامي ايران و با دلي سرشار از عشق و ارادت به امام(ره)، پرچم مبارزات اسلامي را برافراشتند و به رغم كوردلان سست عنصر و وابسته، حكومت غاصب[اسراييل]، آمريكا و سرسپردگانش در منطقه عربي، خون در رگ هاي افسرده جهاد فلسطيني دميدند و دشمن را كه با ساده انديشي و خوش خيالي، مجاهدات حق طلبانه را پايان يافته مي‌پنداشت، زير ضربات خود گرفتند. اكنون، آن مجاهد مومن و مخلص، به شهادت كه آرزوي همه مبارزان خالص و صادق است، نايل آمده است، ولي اين جانب با قاطعيت اعلام مي كنم كه اين مرگ سرخ و افتخارآميز مايه اشتداد نهضت عظيم اسلامي در فلسطين خواهد شد و مظلوميت او، مظلومان فلسطيني را در مجاهدت في سبيل الله راسخ‌تر خواهد ساخت.»

سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب الله لبنان:
«شهيد شقاقي، پايه‌گذار جنبش جهاد اسلامي فلسطين، ضمن اينكه انديشمندي توانا، تلاشگر، مسلمان و اصيل بود، يكي از نخستين پيشتازاني به شمار مي‌آيد كه جنبش اسلامي فلسطين را به ميدان جهاد، مقاومت و رويارويي با طرح صهيونيسم در منطقه انتقال داد. او در حساس‌ترين، دشوارترين و خطرناكترين مرحله از تاريخ معاصر امت اسلامي و تاريخ منطقه عربي– اسلامي، به مبارزه با هدف‌ها و برنامه‌هاي حكومت صهيونيستي اصالت بخشيد. با خون سرخ، فداكاري، شهادت، بردباري، پايداري، اراده خستگي‌ناپذير، شجاعت وصف‌ناپذير، خردمندي و حسن تدبير، مرحله‌ نويني را پايه‌گذاري كرد؛ مرحله‌اي كه مجاهدان در آن اوج گرفتند و درخشيدند.»

دكتر رمضان عبدالله، جانشين شهيد شقاقي در سازمان جهاد اسلامي:
«راه پيكار و جهاد شهيد دكتر شقاقي را با همه توان دنبال مي‌كنيم. ... جنگ ميان اشغالگران و مسلمانان، پيروزي پيكارگران اسلامي را در بر خواهد داشت.»

شيخ راشد الغنوشي، انديشمند مسلمان تونسي:
«او را مردي بسيار استوار، سرسخت، فروتن و ژرف‌انديش در فلسفه و ادبيات ديدم. آنچه بيشتر مايه شگفتي من بود، نوع آميختگي اين ويژگي‌ها در شخصيت جهادي او بود كه همان موضوع باعث ربودن خواب از چشمان سرلشكر‌هاي ارتش شكست‌ناپذير(كنايه به ارتش اسراييل كه ادعا مي‌كرد، شكست‌ناپذير است.) شده بود. شقاقي شكل و محتواي جهاد را درست و زيبا عرضه كرد، مردم را با بزرگي محتواي جهاد، آشنا و جهاد را به عنوان راهي استوار براي فراخواني به سوي اسلام معرفي نمود.»

احمد جبريل، دبير كل جبهه خلق براي آزادي فلسطين:
«من مطمئن هستم كه پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره)، بر انديشه و دل شهيد فتحي شقاقي اثر بسيار گذاشته است. او قاطعانه به من گفت كه به جهاد مسلحانه براي رويارويي با حكومت اسراييل دل بسته بودم، ولي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ۱۳۵۷، اين ايمان من فزوني يافت و اطمينان پيدا كردم كه امام خميني(ره) آغازگر آن بود. رويارويي با صهيونيست‌ها و پشتيبانان غربي آنها ادامه خواهد يافت ... . ياد دارم او كتابي از آثار خود را كه درباره امام خميني پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران نوشته بود، به من هديه داد و ما در دمشق، لبنان و تهران با هم ديدار كرديم.»(+)

شهید فتحی شقاقی با تأسی به گفتمان انقلاب اسلامی ایران اثبات کرد که تنها با مقاوت و مبارزه در مقابل مستکبران می‌توان به آزادی و استقلال دست یافت و مذاکره و سازش با اشغالگران صهیونیستی، خیانت به آرمان فلسطین است.


برخی منابع:
http://nahad.govir.ir/portal/home/?news/۶۴۴۶/۱۱۴۱۷/۱۷۰۰۶/%D۸%B۴%D۹%۸۲%D۸%A۷%D۹%۸۲%D۹%۸A%D۸%۸C%۲۰%D۹%۸۱%D۸%AA%D۸%AD%D۹%۸A%۲۰%۲۸%D۸%B۴%D۹%۸۷%D۹%۸A%D۸%AF%۲۰%D۸%AF%D۹%۸۳%D۸%AA%D۸%B۱%۲۰%D۹%۸۱%D۸%AA%D۸%AD%D۹%۸A%۲۰%D۸%B۴%D۹%۸۲%D۸%A۷%D۹%۸۲%D۹%۸A%۲۰%۲۸%D۹%۸۱%D۹%۸۴%D۸%B۳%D۸%B۷%D۹%۸A%D۹%۸۶%۲۹%۲۹
http://rasekhoon.net/article/show/۲۰۱۳۶۵/%D۸%AC%D۸%B۲%D۸%A۶%D۹%۸A%D۸%A۷%D۸%AA%۲۰%D۸%AA%D۸%B۱%D۹%۸۸%D۸%B۱%۲۰%D۸%B۴%D۹%۸۷%D۹%۸A%D۸%AF%۲۰%D۹%۸۱%D۸%AA%D۸%AD%D۹%۸A%۲۰%D۸%B۴%D۹%۸۲%D۸%A۷%D۹%۸۲%D۹%۸A/
http://www.aftabir.com/articles/view/politics/world/c۱c۱۲۱۵۸۵۶۹۱۹_fathi_shaghaghi_p۱.php/
http://nedaalquds.com/persian/?p=۳۴۴۶
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/۲۱۷۱۴۹/
http://nahad.govir.ir/portal/home/?news/۶۴۴۶/۱۱۴۱۷/۱۷۰۰۶/%D۸%B۴%D۹%۸۲%D۸%A۷%D۹%۸۲%D۹%۸A%D۸%۸C%۲۰%D۹%۸۱%D۸%AA%D۸%AD%D۹%۸A%۲۰%۲۸%D۸%B۴%D۹%۸۷%D۹%۸A%D۸%AF%۲۰%D۸%AF%D۹%۸۳%D۸%AA%D۸%B۱%۲۰%D۹%۸۱%D۸%AA%D۸%AD%D۹%۸A%۲۰%D۸%B۴%D۹%۸۲%D۸%A۷%D۹%۸۲%D۹%۸A%۲۰%۲۸%D۹%۸۱%D۹%۸۴%D۸%B۳%D۸%B۷%D۹%۸A%D۹%۸۶%۲۹%۲۹

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


انصار کلیپ
سایت آوینی
عمارکلیپ
بچه های قلم
مای مدیا
مبین مدیا
اویس
مستضعفین
فرهنگ نیوز


دفتر مرکزی: تهران،

09128513265

Info[@]mostazafin.tv

آخرین کانال های ثبت شده

  • شین
  • BobbyeriDow
  • evornek
  • Lewisuhadycle
  • KeithustHat
مستضعفین تی وی

Template Design:Dima Group