نرم افزار مبدل نصب نیست.

دیپلماسی بچه پولداری

گزارش مشکل
Loading the player...
لوزان بدون روتوش,لوزان,توافق هسته ای,بذرپاش,زیباکلام,ظریف,توافق هسته ای
7246

نمایش ویدئو در وب سایت شما

دیپلماسی بچه پولداری

بذرپاش در همایش لوزان بدون روتوش در مورد سبک مذاکرات دولت تدبیر می گوید ...

مشروح همایش لوزان بدون روتوش

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، همایش بررسی متن بیانیه لوزان با عنوان «لوزان بدون روتوش» به همت بسیج دانشجویی 8 دانشگاه بزرگ تهران در سالن بصیرت مجتمع فرهنگی 13 آبان (لانه سابق جاسوسی) با حضور نمایندگان مجلس، کارشناسان سیاسی، اساتید دانشگاهی و دانشجویان برگزار شد.

* خلیلی: طبق بیانیه لوزان صرفا تحریم‌های اقتصادی تعلیق می‌شود/کاش سایت فردو تعلیق می‌شد

در ابتدای این همایش علی خلیلی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) پیرامون جزئیات بیانیه لوزان گفت: بیانیه لوزان دو محور اساسی با عنوان تعهدات ایران و تعهدات طرف مقابل دارد که با وجود تلاش‌های وزارت خارجه ایران باز هم متن ترجمه شده با غلط همراه است.

وی افزود: براساس متن انگلیسی ظرفیت و حجم غنی‌سازی ایران برای یک دوره زمانی مشخص محدود می‌شود اما گزارش وزارت خارجه ایران می‌گوید حدود 5 هزار دستگاه غنی‌سازی با 3.67 درصد در حجم 300 کیلوگرم در مرکز نطنز خواهیم داشت و دوره محدودیتی 10 سال است.

خلیلی اظهار داشت: در زمینه تحقیق و توسعه نیز در متن انگلیسی آمده است تحقیق و توسعه ایران براساس محدوده و دوره زمانی می‌توانند انجام شوند ولی براساس گزارش وزارت امور خارجه ما می‌توانیم بر روی سانتریفیوژهای نسل 3، 4، 5 و 6 کار کنیم و فعالیت بر روی نسل‌های جدیدتر برایمان امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه برخلاف تاکیدات مسئولان نظام تحقیق و توسعه در بیانیه لوزان کند شده است، گفت: در متن وزارت خارجه آمده است که هیچ یک از تاسیسات تعلیق، متوقف یا تعطیل نمی‌شود و این مسئله به عنوان یک اقدام افتخارآمیز بیان شده است در حالی که کاش سایت فردو تعلیق یا متوقف می‌شد، اساسا کاربری آن عوض می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه ایران موظف شده است کاربری فردو را عوض کند، عنوان کرد: کاش دولت همانند سال 82 اقدام به پلمپ و تعلیق می‌کرد زیرا تغییر کاربری به مراتب بدتر از تعلیق است، فردو از مرکز هسته‌ای به یک مرکز تحقیقات تبدیل شده است. گفته‌ می‌شود هزار سانتریفیوژ باقی خواهد ماند در حالی که قرار است فقط دو آبشار به صورت نمادین بچرخد تا ملت ایران به صورت توهمی افتخار کنند که فردو یک مرکز غنی‌سازی است.

وی اضافه کرد: ما اجازه نداریم ذره‌ای ماده شکاف‌پذیر (اورانیوم) در فردو داشته باشیم، برای نیروگاه اراک نیز ایران پذیرفته است که نیروگاه را بازطراحی کند که اگر تعطیل می‌کردیم و به جای نیروگاه جدید می‌ساختیم به لحاظ اقتصادی و زمانی برای ما بهتر بود زیرا در حال حاضر باید یک اقدام توام با خطر انجام دهیم.

خلیلی ادامه داد: مجموعه تعهداتی که پذیرفتیم شامل 4 محور می‌شود یعنی علاوه بر NPT ما به کد اصلاحی 3.1 نیز پایبند شدیم. بنابراین باید از روز ابتدای تصمیم برای ساخت یک مرکز هسته‌ای تصمیم خود را نیز اعلام کنیم.

وی تصریح کرد: اجرای پروتکل الحاقی را پذیرفتیم و علاوه بر آن باید دسترسی‌های افزایش یافته را نیز برای آژانس فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در متن انگلیسی آمده است اتحادیه اروپا به اعمال تحریم‌های اقتصادی مرتبط با هسته‌ای خاتمه می‌دهد یعنی لغو نمی‌کند و تنها تعلیق می‌کند.

خلیلی گفت: دولتمردان ادعا کردند تمام تحریم‌ها همزمان با اقدام ایران لغو می‌شود در حالی که براساس متن انگلیسی تمام تحریم‌ها نیست و لغو هم نمی‌شود بلکه همزمان با تایید آژانس فقط تحریم‌های اقتصادی مرتبط با هسته‌ای متوقف می‌شود.

* زاکانی: عنصر راستی‌آزمایی توافق، عامل دشمن است

در ادامه این مراسم علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی سخنان خود با اشاره به لزوم بررسی وضعیت کنونی کشور و جهان فراتر از بیانیه لوزان گفت: ما امروز در مقطع حساسی از تاریخ انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم که عدم شناخت مختصات آن آسیب‌های جدی به ما می‌زند حال اگر در این وضعیت تنها یک جبهه را در بین جبهه‌های مختلفی که مقابل انقلاب اسلامی است ببینیم ممکن است نتوانیم تحلیل جامعی ارائه دهیم.

زاکانی با بیان اینکه مسئله هسته‌‌ای یک موضوع ملی و فراجناحی است، گفت: موضوع هسته‌ای موضوعی است که در آن نقش نظام اسلامی و تأثیرات مقام معظم رهبری برای رسیدن به دستاوردهای هسته‌ای و صیانت از آن، نقش دانشمندان هسته‌ای که در این مسیر جان خود را فدا کرده‌اند تا این دستاوردها در اختیار ما قرار گیرد، نقش مثال‌زدنی ملت ایران در تحمل و ایستادگی در مقابل شقاوت‌های دشمنان و نقش دولت‌های مختلف در رسیدن به این دستاوردها باید مورد دقت قرار گیرد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با تأکید بر این موضوع که مسئله هسته‌ای نباید دستخوش درگیری‌های سیاسی قرار گیرد، گفت: ما باید به موضوع هسته‌ای فراتر از این مسائل نگاه کنیم.

وی در ادامه گفت: ما اکنون در یک رقابت جدی در عرصه جهانی قرار داریم که اندیشه انقلاب اسلامی و جریان مستضعفین به محوریت ایران اسلامی در دور پیروزی و برد قرار دارد و این دشمنان ما هستند که در مسیر اضمحلال قرار دارند به همین خاطر باید از هر مؤلفه قدرتی در جای خودش استفاده کرد و در این راستا نگاه تمدن‌سازی پیگیری شود و نه نگاه دزدی چرا که نگاه مقام معظم رهبری بر این اساس است.

زاکانی با اشاره به نکات مثبت مذاکرات فراتر از بیانیه لوزان گفت: اولین نکته مثبت آن سیر مذاکرات از سال 82 تا امروز است که این موضوع دستاورد بزرگی است و نه خود بیانیه لوزان چرا که این سیر نقش بی‌بدیل مقام معظم رهبری را مشخص‌تر می‌کند.

وی ادامه داد:‌ وقتی ما این 11 سال مذاکرات را مرور می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که مقام معظم رهبری در هر برهه‌ای عبور از موانع را فراهم کردند چه وقتی دستور بازگشایی داده شد و چه زمانی که در این مسیر ما به وضعیت کنونی رسیدیم که مخاطبان ما قدرت‌های درجه یک جهانی هستند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: نکته مثبت این موضوع نقش دیپلماسی ایران اسلامی است که این نقش فراتر از گروه‌های مذاکره‌کننده است، نقشی که باعث شده تا ما چارچوب مذاکرات را معلوم کنیم چه در دوره جلیلی این نقش خوب تبیین می‌شد و چه در این دوره، نکته‌ای هم که سیدحسن نصرالله بیان کردند از اینکه آنچه ایران می‌خواست مورد مذاکره واقع شد و نه آنچه طرف مقابل در همین راستا قرار دارد.

زاکانی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: تنها چیزی که می‌توانست علیه جمهوری اسلامی اجماع جهانی ایجاد کند و یکبار در سال 82 ایجاد کرد با تدبیر صورت گرفته در وضعیتی قرار گرفتیم که چارچوب تعیین شده به نفع ما خواهد بود چرا که اگر آمریکا این موضوع را رد یا قبول کند در هر دو صورت به نفع ما است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود:‌ تدابیری که در عرصه بین‌الملل توسط مقام معظم رهبری دنبال شد در هر سال نتیجه خاص خود را داشت و از این جهت این یک پیروزی است.

وی با اشاره به دیگر نقاط مثبت مذاکرات هسته‌ای فراتر از بیانیه لوزان گفت: در این مذاکرات هم حق‌ غنی‌سازی البته در چارچوبی کوچکتر و هم حق داشتن آب سنگین وجود دارد که اگر ذکاوت مذاکره‌کنندگان در ماه‌های آینده و حضور مجلس برای استیفای حقوق مردم وجود داشته باشد ما می‌توانیم در جایگاه بالاتری قرار بگیریم.

زاکانی ادامه داد: برخی کشورهای جهانی از جمله آمریکا در سال‌های 2005 و 2010 این موضوع را دنبال کردند تا ماده 4 ان‌پی‌تی را ملغی کنند که هر دو بار با شکست مواجه شدند و یکی از اشکالاتی که در توافق ژنو وجود داشت این بود که تعریف حق غنی‌سازی در توافق بعدی بررسی خواهد شد که همان زمان در این خصوص به تیم مذاکره‌کننده تذکر دادیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما می‌توانیم از حواشی این توافق به دست آمده فرصت‌های زیادی را برای انقلاب اسلامی خلق کنیم، گفت:‌ در کنار آن با ظرایفی که در توافق جامعه انجام می‌دهیم می‌توانیم منافع ملت را تأمین کنیم. کاهش ایران‌هراسی، باز شدن دست دشمنان، صداقت ایران و شکستن اجماع جهانی (البته دولت‌های ظالم) خود گام بلندی در توسعه انقلاب اسلامی در جهان خواهد بود چرا که اصل قدرت ما قدرت نرم است و مؤلفه‌های قدرت ما همین عقبه مستضعفین هستند که باید این موضوع را تعمیق دهیم.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون استفاده از فرصت‌های مذاکرات برای بصیرت‌افزایی در داخل گفت: مقام معظم رهبری فرمودند در این مسیر و در این توافق باید دو نتیجه داشته باشد از اینکه به مصونیت درونزا برسیم و اینکه فرصتی برای بالا بردن بصیرت مردم داشته باشیم تا دشمنان نظام بازشناسی شوند که امروز با یاوه‌گویی‌های طرف غربی و آمریکایی این فرصت چند برابر است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم ورود مجلس پیرامون توافق هسته‌ای گفت: مجلس باید پیرامون توافق هسته‌ای ورود پیدا کند الا اینکه مصوبه شورای عالی امنیت ملی با تأیید مقام معظم رهبری وجود داشته باشد در غیر این صورت مجلس طبق اصل 77 و 125 قانون اساسی ورود می‌کند.

زاکانی ادامه داد: اصل 125 قانون اساسی می‌گوید قبل از انجام توافق نمایندگان دولت باید آنچه مجلس تصویب می‌کند را توافق کند و بنده معتقدم این یک فرصت است که مجلس ورود کند و ابعاد موضوع را با کمک کارشناسان دنبال کند تا بتوانیم حق خود را در توافق نهایی استیفا کنیم.

وی با اشاره به لزوم موضع‌گیری تیم مذاکره کننده هسته‌ای در قبال سخنان مسئولان آمریکایی و غربی گفت: اگر بیانات طرف مقابل در خصوص بیانیه لوزان اشتباه است چرا مذاکره‌کنندگان ما آن را تکذیب نمی‌کنند.

زاکانی با بیان اینکه نباید تنها در خصوص مذاکرات هسته‌ای بخش خالی لیوان را دید، گفت: بزرگترین نکته منفی در مذاکرات نوع نگاهی است که تیم مذاکره‌کننده به قدرت‌های جهانی دارند و آن هم این است که باید دم کدخدا را دید و این اشکال اصلی است که با اصل انقلاب در تعارض است.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته ما شاهدیم آقای ظریف مکرراً ذکر می‌کنند که آمریکا قابل اعتماد نیست که این موضوع با توجه به سخنان رهبری برای افزایش بصیرت خصوصاً برای مسئولان ما در حد گفتار اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه داده‌های ما در مذاکرات بیشتر از ستانده‌های ما است، گفت: ما در مذاکرات آنچه تعهد کردیم شفاف و مشخص است اما در مقابل تعهدات دشمنان ما کلی، مبهم و بدون زمان است.

زاکانی افزود: ما برای انجام تعهدات‌مان عنصری را برای راستی‌آزمایی انتخاب کرده‌ایم که خود عامل دشمن است، آژانس بین‌المللی اتمی خود سرسپرده است ما در متن مذاکرات برای راستی‌آزمایی طرف مقابل عنصری را مشخص نکردیم تنها انجام تعهدات طرف مقابل را تضمین کند که اگر به تعهداتش عمل نکرد ما بتوانیم بازگشت‌پذیری را لحاظ کنیم.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با تأکید براینکه موضوع که ما گام‌های متوازن و هم‌وزن در مذاکرات برنداشته‌ایم، گفت: ما باید با بازبینی این مسیر را تصحیح کنیم در کنار این موضوع و اینکه ما محدودیت‌هایی را می‌پذیریم باید نقاط قوت‌مان را به دیگر حوزه‌ها سوق دهیم تا بتوانیم با توسعه آن اتمی‌ بودن خودمان را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه متن بیانیه لوزان در عین مبهم بودن دارای اشکالاتی نیز هست، گفت:‌ برای مثال برای لغو تحریم‌ها آن چیزی که در بیانیه آمده است طبق گفته مسئولان مذاکره‌ کننده ما نیست.

زاکانی افزود: مجلس باید برای اصلاح آن در سه ماه آینده ورود کند. این نظر غلطی است که یک تیم حقوقی مجلس بیاید و آقایان را همراهی کند و نتیجه آن مورد تأیید مجلس قرار گیرد بنده این موضوع را نادرست و آن را دور زدن مجلس می‌دانم.

این کارشناس مسائل هسته‌ای تصریح کرد: تنها در صورتی مجلس ورود نخواهد کرد که شورای عالی امنیت ملی مصوبه و امضای مقام معظم رهبری را داشته باشد وگرنه دولت نمی‌تواند از مجلس آن هم در این مقطع به هر بهانه‌ای عبور کند.

زاکانی در پایان با اشاره به لزوم دوری از دو قطبی سازی در خصوص موضوع هسته‌ای گفت: بعضی افراد که احساس می‌کنند با این بیانیه امر موفقی برای انتخابات آینده به دست آورده‌اند می‌خواهند فضای دو قطبی را به وجود آورند تا نقش انتخاباتی خود را انجام دهند اما ما باید از این موضوع پرهیز کنیم و مطالبات‌ جدی‌مان را در قالب حمایت از تیم هسته‌ای دنبال کنیم.

* فضلی‌نژاد: جز جراحی لوزه‌های عفونی لوزان راه دیگری نیست

پیام فضلی‌نژاد روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ادامه این همایش گفت: اجماع داخلی نباید بشکند ولی معتقدم نباید آرام بگیرد، ما دلواپس نیستیم بلکه منتقدیم زیرا فتنه را پشت سر گذاشتیم بنابراین دلواپس چیزی نیستیم، تمام غرب و شرق نتوانستند به ما لطمه بزنند.

فضلی‌نژاد گفت: مقام معظم رهبری صراحتا فرمودند که نباید جوان مسلمان انقلابی بنشیند و منتظر باشد تا ولایت فقیه مسئله‌ای را مطرح کند و سپس آن جوان آن مسئله را مستند کند، بلکه مقام معظم رهبری براساس عقل دینی فضا را باز گذاشته‌اند تا تجربه گرانبها به دست ملت و دولت بیاید و ما باید سیره مدیریت رهبری را بشناسیم.

این تحلیل‌گر سیاسی گفت: دولت باید از پویش 8 دانشگاه بزرگ کشور و پویش‌های دیگر صدای ملت را بشنود و باید لوزه‌های عفونی لوزان جراحی شود و جز این راهی نیست.

وی افزود: در حال حاضر فضایی مبهم و با تناقض وجود دارد،‌ نباید صدای انقلاب خاموش شود و نباید دو قطبی‌سازی شود که اقتدار جهانی ما مخدوش نشود بنابراین علما باید راه دقیقی پیدا کنند.

* طالبی: بازطراحی رآکتور اراک هزینه مالی بالایی دارد

در ادامه این همایش حسین طالبی محقق سازمان انرژی اتمی با اشاره به بیانیه لوزان اظهار داشت: ابهامات بیانیه لوزان اجازه نقد دقیق آن را نمی‌دهد.

طالبی در مورد بازطراحی رآکتور اراک تصریح کرد: طراحی رآکتور اراک هزینه‌ زیادی برده است و بازطراحی آن نیز هزینه مالی بالایی خواهد داشت.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در پاسخ به این سؤال که تا چه حد این معاهدات بازگشت پذیر است، گفت:‌ سؤال اصلی این است که این بازگشت‌پذیری به چه قیمی خواهد بود؟ و ما باید کل هزینه فعالیت ساخت فناوری هسته‌ای که تاکنون هزینه شده است را حساب کنیم.

وی ادامه داد: مبحث سیاسی که در این زمینه مطرح است این که ما تا پیش از این توافق به عنوان نظامی که جرم خود را نپذیرفته، و آن را ظالمانه  می‌دانستیم مطرح بودیم اما اگر قراردادی نوشته شود که بتوان در آن ان قلت آورد یعنی ما باید از اول شروع کنیم و در این صورت دیگر مجرمی هستیم که جرم خود را پذیرفته‌ایم.

طالبی با بیان اینکه نیروگاه فردو کوچک‌تر از نطنز است و قرار هم نبوده به اندازه نطنز باشد، یادآور شد: سوختی که فردو تولید می‌کند 20 درصد است و کاربری آن تغییر خواهد کرد چرا که در حال حاضر کاربرد آن تحقیقاتی و ساخت رادیو دارو است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود: قرار نیست که فردو برای نطنز سوخت تولید کند و تولید آن برای رآکتور تهران خواهد بود؛ فردو از پدافند غیرعامل بسیار خوبی برخوردار است که درباره نطنز اینگونه نیست.

وی با اشاره به نگرانی‌ها برای قشر خاکستری جامعه اظهار داشت: به مردم چنین گفته می‌شود که قرارداد شکل گرفته و تحریم‌ها برداشته خواهد شد و مشکل ما چنین فضایی است لذا کسانی که می‌خواهند نقد کنند به فکر قشر خاکستری هم باشند.

* حکیمی: اقتصاد مقاوتی در تمام زمینه‌ها باید نهادینه شود

عطاءالله حکیمی نماینده مردم رودبار در مجلس در ادامه با اشاره به توطئه‌های غرب و آمریکا از جمله ایجاد دعواهای قومیتی، کودتای نوژه و جنگ تحمیلی اظهار داشت: توافق فعلی برنامه برای به شکست کشاندن انقلاب اسلامی است.

حکیمی با بیان اینکه مسئولان می‌گویند که تحریم‌ها باید شکسته شود به طرح سؤالی پرداخت و یادآور شد: سؤال بنده این است که ما که بدون کمک قدرت‌های جهان توانستیم به تکنولوژی هسته‌ای دست پیدا کنیم آیا از درست کردن اقتصاد خود درمانده‌ایم؟

این نماینده مجلس تصریح کرد: ما تاکنون شاهد ورود کالاهای چینی و باکیفیت پایین بودیم و به طور مثال اگر توافقی صورت بگیرد که با شرایط فعلی بعید است، شاهد ورود کالاهای غربی و آمریکایی‌ خواهیم بود.

وی در پایان افزود: ما باید اقتصاد مقاومتی را در همه زمینه‌ها نهادینه کنیم و به کار بگیریم.

* ظهره‌وند: رویکرد مذاکرات نباید انتخاباتی باشد/مذاکرات یک موضوع ملی است

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس امور خارجه و عضو تیم سابق مذاکره‌کننده در ادامه همایش «لوزان بدون روتوش» در مجتمع فرهنگی 13 آبان گفت: من انقلابی و دیپلمات هستم، می‌توان هم انقلابی بود و هم دیپلمات.

وی گفت:‌ دیپلماسی هیچ گاه نباید بسته باشد زیرا آنجا که منطق دیپلماسی از کار بیفتد آغاز جنگ است و جمهوری اسلامی همواره آمادگی دفاع از منطق خود را دارد.

ظهره‌وند اظهار داشت: وقتی می‌گوییم ما با هدف رفع تحریم‌ها و اعتمادسازی مذاکره می‌کنیم نتیجه همین است که رخ داد ولی ما باید برای تبیین منطق خود مذاکره کنیم.

وی در تحلیل بیانیه لوزان گفت:‌ ما حرف دیپلمات خود را باور کنیم یا سند دولت آمریکا؟ با توجه به اینکه مرجع لغو تحریم‌ها آمریکا است بنابراین مبنا سند آمریکاست و در فضای ابهام‌آمیز ما باید تمهیدات جدید داشته باشیم.

وی اضافه کرد: به نظر من دولت باید رسما موضع خود را اعلام کند زیرا شفافیت یک اصل برای ماست. ما پنهانکاری نداریم.

ظهره‌وند گفت: در مورد مذاکرات دوره گذشته می‌توانیم به راه‌اندازی فردو و آب سنگین اراک اشاره کنیم، ما هشت قطعنامه در آژانس و شورای حکام گرفتیم.

وی در رابطه با پروتکل الحاقی افزود: این پروتکل در راستای راستی‌آزمایی مورد تأکید آمریکایی‌هاست و حتی پس از 10 سال هم تأکید می‌کنند که تحقیق و توسعه باید با تأیید آژانس آن هم ذیل پروتکل الحاقی باشد.

وی افزود: ولی باید با استفاده از تضارب آرا راهکارهایی ارائه دهیم که توافق به یک توافق خوب تبدیل شود و اگر طرف مقابل می‌خواهد صرفا با صدور قطعنامه ما را مجبور به توافق کند باید اجتناب کنیم زیرا آنها در پی این هستند که حلقه‌های مفقوده اطلاعاتی خود را بیابند. 

ظهره‌وند گفت: پیشنهاد من این است آنچه که قرار است توافق شود به تصویب مجلس ایران و مجلس نمایندگان آمریکا برسد زیرا فقط بخشی از 28 قانون تحریمی آمریکا مربوط به هسته‌ای است بنابراین باید نکات ظریف را با دقت بررسی کنیم.

وی ادامه داد:‌پروسه 10 ساله برای اوباما در رقابت انتخاباتی یک موفقیت است ولی نباید نگاه در مذاکرات انتخاباتی باشد بلکه باید با نگاه ملی از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

ظهره‌وند ادامه داد:‌ تکنولوژی هسته‌ای برای ما قابل مباهات است. به حول و قوه الهی جوانان ما در مدت 6 ماه توانستند صفحه سوخت تولید کنند ولی اگر رویکردمان کاسب‌کارانه باشد حتی گندم هم نمی‌توانیم تولید کنیم.

*زیباکلام: دولت یازدهم در پرونده هسته‌ای به سمت سازش و توافق می‌رود/منتقدان توافق لوزان نگران به خطر افتادن آمریکاستیزی هستند

صادق زیباکلام کارشناس اصلاح‌طلب مسائل سیاسی در همایش «لوزان بدون روتوش» در مناظره با مهرداد بذرپاش عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من نمی‌خواهم درباره جزئیات توافق لوزان صحبت کنم، اظهار داشت: بنده معتقدم توافق در بهترین حالت یک لیوان نصفه است و شما اگر مخالف دولت فعلی باشید دست بر روی نیمه خالی می‌گذارید و به عقب‌نشینی‌ها اشاره می‌کنید و اگر طرفدار دولت باشید از نیمه پر دفاع خواهید کرد.

زیباکلام ادامه داد: هر توافقی عقب‌نشینی دارد اما اصل موضوعی که بنده می‌خواهم آن را مطرح کنم اساساً پیرامون کل برنامه هسته‌ای کشورمان است.

این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه من معتقدم که توافق لوزان یک نقطه عطف خواهد بود، گفت: اگر مشکلات خاصی از سوی مخالفان در ایران و آمریکا بر سر راه این توافق ایجاد نشود، توافق لوزان در نهایت به جاهای خوبی در میان‌مدت خواهد رسید.

وی ادامه داد: پس از 36 سال گروهی در ایران و آمریکا حاضر شده‌اند که نگاه متفاوتی به یکدیگر داشته باشند و امتحان کنند که آیا به جز نگاه آکنده از بغض و کینه و بی‌اعتمادی می‌توانند ورای آن نیز به یکدیگر اعتماد کنند یا خیر.

زیباکلام افزود: ما 36 سال است که شنیده‌ایم به آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد آنها تعهدات خود را نقض می‌کنند لذا برای اولین‌بار یک جمع رسمی به نام دولت یازدهم حاضر شده است که نگاه سنتی و پرکینه 36 سال را آزمایش کند که ببیند آیا می‌توان نگاهی به جز شیطان بزرگ به آمریکا داشت یا خیر.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه متقابلاً‌ دولت آمریکا نیز می‌خواهد امتحان کند آیا می‌تواند روی تعهد دولت فعلی حساب کند یا خیر، گفت: هر دو طرف ضمن اینکه امید دارند اما با ترس حرکت می‌کنند و طرف ایرانی کسانی هستند که اگر یک قدم کج گذاشته شود حمله‌ور می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر نیز اگر منتقدان بیش از این حمله نمی کنند به دو دلیل است؛ دلیل نخست، استقبال اقشار و لایه‌های جامعه و جوانان از این توافق است و دلیل دوم نیز عدم موضع‌گیری منفی یا مثبت مقام معظم رهبری است.

زیباکلام با بیان اینکه اگر موضع‌گیری مقام معظم رهبری درباره توافق لوزان مثبت نباشد پایان کار محسوب خواهد شد، تأکید کرد: اگر ایشان بی‌طرفانه برخورد کنند اما معلوم شود حمایت گسترده‌ای از لوزان وجود ندارد، توپخانه مخالفان لوزان سنگین‌تر خواهد شد و در طرف مقابل نیز به همین شکل است.

این استاد دانشگاه به موضع جمهوریخواهان و نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت:‌ آنها می‌گویند اعتماد به ایران حماقت محض است و اکثریت نیز در کنگره مخالف اوباما هستند.

وی با اشاره به این نکته که قوه مجریه آمریکا و دولت اوباما که این توافق را انجام داده زیر فشار قرار دارد، گفت: بخشی از نگرانی کسانی که در داخل مخالف توافق لوزان هستند، این است که اگر لوزان موفق شود و آمریکا به تعهدات خود عمل کند این نقطه عطف بعد از 36 سال که در جمهوری اسلامی به وجود آمده، شروع به تکثیر می‌کند.

زیباکلام برهمین اساس افزود: در این صورت خیلی از موضوعاتی که در آمریکا گفته شده زیر سؤال خواهد رفت.

این استاد دانشگاه به طرح سؤالی درباره رابطه با آمریکا پرداخت و یادآور شد: نکته دوم این است که ما اگر بتوانیم با ایالات متحده آمریکا بعد از 12 سال بحث و مناقشه در زمینه هسته‌ای به توافق برسیم پس درباره مسائل دیگری همچون افغانستان نمی‌توانیم توافق کنیم؟

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: اپیدمی توافق لوزان می‌تواند به سایر حوزه‌ها نیز سرایت کند اما معضل اساسی درباره لوزان فقط مسئله آمریکا نیست.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 مردم خواسته‌هایی داشتند که خواسته‌های مردم مصادره و عمدتاً‌ به آمریکاستیزی بدل شد.

زیباکلام با بیان اینکه گفتمان غالب در تمام مسائل کلان از جمله هسته‌ای آمریکاستیزی شد، افزود: زمانی که در سال 82 بحث هسته‌ای ما توسط مجاهدین لو رفت، سیاست اصلاح‌طلبان در این زمینه کج‌دارمریض بود، یعنی خواستند طوری پیش ببرند که دنیا مقابل ما قرار نگیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی به روی کارآمدن دولت احمدی‌نژاد در سال 84 اشاره کرد و گفت: دولتی که در سال 84 بر سر کار آمد سیاست دولت اصلاحات را خائنانه دانست و گفت که ما پرونده هسته‌ای را پیش می‌بریم و دنیا هر کاری هم که می‌خواهد انجام دهد.

وی با بیان اینکه پرونده ما به شورای حکام رفت و تا امروز این وضع را داشته است، افزود: اصولگرایان به جای اینکه در پرونده هسته‌ای مصالح ملی را لحاظ کنند از بحث هسته‌ای در جهت آمریکاستیزی استفاده می‌کنند.

زیباکلام تصریح کرد: رویکرد آنها به هسته‌ای منافع ملی نبود بلکه این بود که پرونده هسته‌ای را چطور پیش ببریم که پرچم آمریکاستیزی را در اهتزاز نگه دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت یازدهم برخلاف اصولگرایان تندرو نمی‌خواهد از پرونده هسته‌ای بهره‌برداری سیاسی و خطی کند و از این‌رو به سمت سازش و توافق می‌رود، گفت: کسانی که از تحریم و آمریکاستیزی ذی‌نفع هستند، طبیعی است آنچه را اتفاق می‌افتد دوست ندارند.

وی ضمن تشکر از جریان دلواپسان یادآور شد: من فکر می‌کنم که تاریخ آینده انقلاب از دلواپسان تشکر خواهد کرد و من دست اینها را می‌بوسم.

زیباکلام درباره علت این موضوع توضیح داد: دلواپسان کار مهمی کردند و برای اولین‌بار درباره موضوعی که بزرگترین مسئله نظام و کشور بود به خود شهامت دادند و از آن انتقاد کردند؛ در واقع دلواپسان اولین کسانی بودند که بعد از انقلاب حرفی مغایر با مسئولان زدند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دلواپسان تابوی این مسئله را که همیشه فکر دولت و حکومت حاکم بوده است را شکستند، تصریح کرد: برای اولین‌بار اجازه داده شد درباره یک موضوع کلان حکومتی افراد صحبت کنند که این دستاورد بزرگی است.

*بذرپاش: 9 بخش از بیانیه لوزان با توافق ژنو مغایرت دارد/ هیچکس مخالف توافق کردن نیست

مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در همایش «لوزان بدون روتوش» در مناظره با صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب پیرامون ابهامات بیانیه لوزان و داده‌ها و ستانده‌های این بیانیه گفت: شاید آقای زیباکلام که در خصوص دستاوردهای بیانیه لوزان صحبتی نکردند، دفاعی از این بیانیه نداشته باشند.

وی افزود: اینکه آقای زیباکلام می‌گویند ما شما را تحمل می‌کنیم ما هم مدتها است که شما را تحمل می‌کنیم و هر بار که تلویزیون را روشن می‌کنیم منتظریم ببینیم چه امتیازی داده شده است حال اگر بنابر تحمل است شما بدانید که باید سال‌ها شعار مرگ بر آمریکا را تحمل کنید.

این کارشناس مسائل سیاسی پیرامون بهره‌برداری سیاسی از مذاکرات هسته‌ای گفت: فرق ما با شما (زیباکلام) این است که ما از طریق پیشرفت ملت ایران بهره‌برداری سیاسی می‌کنیم اما شما از طریق پس‌رفت این کار را انجام می‌دهید، اگر پیشرفت یک ملت باعث محبوبیت یک جریان شود خیلی خوب است. البته جریانی وجود دارد که علاقه ویژه‌ای به تعطیلی دارد و فکر می‌کند از این مسیر اعتلای کشور را به دست می‌آورد اما دیدیم که در سال 82 با تعلیق و پلمپ هسته‌ای هیچ چیزی به دست نیامد.

بذرپاش تصریح کرد: اگر جریان دیگری 20 هزار سانتریفیوژ را به دست نیاورده و اگر این تعداد نبود شما بر سر چه مذاکره می‌کردید؟ اگر غنی‌سازی 20 درصد و تأسیساتی که لرزه بر اندام دشمن می‌‌اندازد، نبود شما چگونه مقابل 6 کشور مذاکره می‌کردید.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی هیچ‌کس مخالف توافق کردن نیست، گفت: ما 12 سال است که در این خصوص مذاکره می‌کنیم و ما از ابتدای انقلاب شاهدیم که گروه‌های فشار آمریکایی مقابل شعارهای اصیل انقلاب ایستادگی کردند و این موضوع جدیدی نیست.

بذرپاش در ادامه سخنان خود پیرامون نقد بیانیه لوزان گفت: وقتی ما ابهامات بیانیه لوزان را مطرح و آن را نقد می‌کنیم مدافعان بیانیه بیان می‌کنند 3 ماه دیگر صبر کنید درست می‌شود ما در جواب می‌گوییم  16 ماه مذاکره کردید که این بیانیه را منتشر کنید خود شما صبر می‌کردید تا 3 ماه دیگر و بعد بیانیه صادر می‌کردید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاوت متن صادر شده آمریکا نسبت به بیانیه لوزان گفت: اگر بیانیه آمریکا درست نیست چرا طرف ایرانی تکذیب نمی‌کند؟ حتی ما ندیدیم اعضای دیگر 5+1 متن آمریکایی را تکذیب کند. 10 سال دیگر اگر شورای امنیت یا آژانس بخواهد در خصوص توافق قضاوت کند طبق متن بیانیه قضاوت خواهد کرد.

وی با تأکید بر این موضوع که یکی از اصول توافق توجیه کردن ذی‌نفعان توافق است، گفت: ذی‌نفعان این توافق ملت ایران هستند پس مذاکره‌کنندگان باید مردم را در جریان بگذارند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به سه محور اصلی بیانیه لوزان گفت: رفع تحریم‌ها، پذیرش بازرسی‌ها و تحقیق و توسعه سه محور اصلی بیانیه لوزان است، در خصوص رفع تحریم‌ها ما این را پذیرفتیم که 6 قطعنامه شورای امنیت با قطعنامه جدیدی برداشته می‌شود آن هم پس از انجام تعهدات از سوی ایران.

وی ادامه داد: حال سؤال اینجا است با برداشته شدن تحریم‌ها چیز دیگری وضع می‌شود یا خیر؟ که آن هم تصمیم قطعنامه جدید با محدودیت‌های جدید است، ما در گذشته قطعنامه‌های شورای امنیت را غیرقانونی اعلام می‌کردیم آن هم به این خاطر که بدون طی مسیر شورای حکام قطعنامه‌ها صادر می‌شد حال با قطعنامه جدید ضمن قانونی بودن، تأیید ایران نیز وجود خواهد داشت.

بذرپاش در پایان سخنان خود پیرامون برداشتن تمامی تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای گفت: در ژنو اینگونه توافق شد که همه تحریم‌ها برداشته شود حال در بیانیه لوزان اینگونه توافق شده است که تحریم‌های اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا لغو و تحریم‌های ثانویه آمریکا متوقف خواهد شد.

پارامترهای مرتبط

دیدگاه‌ها  

0 #3 mehdi0018 1394-03-12 10:37
مگه سخنان آقای .... اشتباهی داره که این حرفو می زنی، اگه خوشت نمی آید ، اگه دوست داری آمریکایی باشی ، اگه عقلت کار نمی کنه و... خب لااقل فقط 5 دقیقه روی حرفاش گوش کن بعد حرف بزن
آره عزیز
نقل قول کردن
-1 #2 ali_m313 1394-01-22 09:14
اگر به شعور مخاطبانتون احترام میزارید(که هرگز نمیزارید)
همه مناظره رو بذارید تا مخاطبانتون خودشون قضاوت کنند
این کار شما عین نفاق هست

پاسخ مدیر:
باسلام و احترام.
فیلم کامل این مناظره منتشر نشده است و هنوز نتوانستیم این فیلم را تهیه کنیم. این کلیپ هم از خبرگزاری دانشجو پخش شده و با لوگوی مربوطه در سایت قرار دادیم.
موفق باشید.
یاعلی
نقل قول کردن
+2 #1 هاشمی زاده 1394-01-22 07:49
خیلی خوب بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


انصار کلیپ
سایت آوینی
عمارکلیپ
بچه های قلم
مای مدیا
مبین مدیا
اویس
مستضعفین
فرهنگ نیوز


دفتر مرکزی: تهران،

09128513265

Info[@]mostazafin.tv

آخرین کانال های ثبت شده

  • DanaFluop
  • BoxerNap
  • GordonPiolo
  • dublikaty_gjOa
  • yansaNoRie
مستضعفین تی وی

Template Design:Dima Group